X
Va recomand sa cititi si..
Ganduri de la casa

Sunt atât de încântată de statul la casă și la ”țară” încât nu pot să aștept până se adună alte impresii. Nu am încă un colț de rai în grădină (de fapt nu am încă gard, tere...

Creativitatea este pentru toata lumea (Ateliere de antreprenoriat II)

 

by Oana Grecea

Chiar dacă ești creativ, să nu te atașezi prea tare de ideea ta pentru că evoluează. Dacă te atașezi, ea poate deveni obsesie spune Vlad Tăușance, Trainer creativitate aplicată la Fundația Friends for Friends, în cadrul Atelierelor de Antreprenoriat la care particip și eu.

Mă bucur să descopăr mereu oameni care mă inspiră, care mă provoacă să gândesc și chiar să visez dincolo de limite. De exemplu, trainerul de sămbătă 29 martie ne-a provocat la un exercițiu intitulat ”Lumea pe dos”, în care alegeam un cuvânt cheie pentru afacerea noastră, un cuvânt care să definească o problemă. În cazul meu am ales ”Distribuție”, și împreună cu colegii de echipă am pus pe hârtie, într-un tabel cu 16 căsuțe cuvinte să zicem sinonime sau care te duc cu gândul la ce definește el. De exemplu de la distribuție am scris transport, depozit, furnizori etc. Am ales 3 și am continuat jocul apoi am tăiat în tabel toate cuvintele până am ajuns la 4. Am pornit deci de la distribuție și am ajuns la apetit, speranță, rețetă și depozit. E un joc care te face să vezi dincolo de cuvântul sau problema cheie care te macină.

Tot Vlad ne-a vorbit și despre C.A.L.E.A pentru o grilă de evaluare, în care C înseamnă contrast, A – audiență, L – legitimitate, E – ecou și A – adeziune (aderă la ideea ta) și alături de care trebuie să dai o notă de la 1 la 5 pentru fiecare din aceste cuvinte și să vezi, în caz că afacerea ta suferă la vreunul din capitole, unde mai ai de lucrat.

Mi s-a confirmat încă odată, că trebuie să fii generos cu ideile tale, că creativitatea este un sport de echipă. După el, prima regulă a creativității este să nu te obsedeze prea tare ideea ta, pentru că ea evoluează. Dacă te obsedează, poate deveni obsesie.

Vlad Tăușance ne-a mai propus un exercițiu simpatic pentru a ne defini businessul. Ne-a pus întrebarea: Ce cadou vrei să faci omenii prin businessul tău? Ce vrei să faci pentru ei? Punând astfel întrebarea răspunzi la o nevoie cu care de fapt începi să-ți ”vinzi” afacerea. De asemenea, tot referitor la business întrebările pe care trebuie să le pui vin în următoarea ordine: De ce? (vreau să fac o afacere) Ce? și abia apoi Cum?

DSC00927

Înainte de participarea la Atelierele de Antreprenoriat ale Romanian Business Leaders, Vlad a provocat participanții să răspundă unui chestionar online pentru a-i cunoaște mai bine. Una din întrebări mi s-a părut foarte simpatică: Ce te-ar face să te scoli la 5 dimineața? Ei bine, ar fi drăguț să vă gândiți și voi la asta, pentru că (poate) așa vă descoperiți adevărata pasiune.

Vlad Tăușance este, conform descrierii după site-ul Friends for Friends – Scriitor, jurnalist, strategic planner și public speaker. Scrie pentru Esquire, Cosmopolitan, Şapte Seri, Tataia, wall-street.ro și a construit reviste ca MAX Romania, ON Vodafone și Energiea. În ultimii 7 ani și-a exersat creativitatea la lumina zilei, dezvoltând proiecte de publishing și platforme de comunicare online pentru clienți ca Vodafone, Blue Air, Teatrul Metropolis, Decathlon sau Grolsch, dar și pe înserat ca antreprenor, DJ și bucătar amator. Parcursul profesional eclectic i-a întărit pasiunea pentru interdisciplinaritate pe care nu ezită să o transmită de câte ori are ocazia. Urăște copy & paste. A publicat un volum de debut în 2011 – Legende Urbane, Editura Herg Benet – şi în 2013, Saga, bilete la clasa de mijloc.

Creative Fitness Studioeste un program pentru dezvoltarea și exersarea intensivă a creativității – pentru că oamenii își doresc și au nevoie de ea în toate aspectele vieții lor. Funcționează ca un adevărat sistem de fitness, cu traineri profesioniști, pachete de antrenamente, tehnici de exersare dozate și, mai ales, cu siluete cerebrale de invidiat – la final.

Adrian FAKO (OWNER 8000plus design) a susținut că dacă știi ca antreprenor să-ți structurezi business-ul într-un mesaj de maxim 16 cuvinte atunci lucrurile vor veni de la sine. Îndemânul său către viitorii antreprenori suna așa: citiți, testați, analizați!

DSC00984

După el, sunt trei motive pentru care faci business și ar fi bine să-ți definești de la început în care categorie te încadrezi: din pasiune, exclusivitate sau pentru că vrei să-l vinzi.

El a sugerat câteva resurse utile în documentarea antreprenorială: Quora.com, 4hworkweek.com, Upworthy.com, Mindwelly.com. Adrian FAKO este pasionat de munte și urma să plece într-o expediție pe Everest.

Cristina Catană – co-fondator NEKTON Collective (firmă ce-și desfășoară activitatea mai ales la Berlin) a vorbit despre ”cum să înoți împotriva curentului”, afacerea sa fiind de inovare pentru branduri. Dar pentru a ajunge la inovație este nevoie de emoție, cunoștințe, cercetare, sentimente, valori, teste. Ea a dat niște exemple foarte faine despre munca ei și cum a dus companii din diverse domenii (de exemplu o companie auto în aplicații de internet) în altele în care nu s-ar fi gândit.

DSC00959

Radu Negulescu, 26 de ani, antreprenor la Trendcadis, este un fel de Steve Jobs al României. Deși nu și-a definit până acum creativitatea din businessul său și-a dat seama, povestind, că ceea ce a realizat el a fost parte a unei minți creative, în căutare de soluții originale pentru anumite nevoi. Antreprenor de la 13 ani, când a transformat laboratorul de informatică al școlii în Internet Cafe pe timpul verii, apoi proprietar al unei firme de design de site-uri, Negulescu a dat de multe ori cu capul de probleme peste care a trecut cu multă determinare.

DSC00998

El a spus că dorința de a inova poate fi periculoasă dacă nu e ținută sub control și irelevantă fără execuție. ”Cunosc însă zeci de oameni care au eșuat în lipsa creativității”.  Sfaturile sale au fost două: 1) propuneți-vă să vorbiți despre inovație la timpul trecut și 2) încercați să nu faceți un scop din a inova, ci un scop din a rezolva probleme reale, de orice fel, mai bine, mai corect decât alții.

Despre aceste Ateliere a scris și colegul Bogdan Daradan și Iulian Rizea, de la Fundația RBL.

Programul continuă sâmbătă, 12 aprilie, cu al treilea atelier (din 7), cu tema: Definirea afacerii și avantaj competitiv – trainer Dan Humelnicu și invitații săi vor fi Marta Ușurelu (Proprietar Revista BIZ), Rucsandra Hurezeanu (Fondator Ivatherm) și Octavian Bădescu (Fondator Lokko/SameDay Courier).

Pentru ediția III (15 martie – 7 iunie) nu mai sunt locuri disponibile. Dar vă puteți înscrie la ediția IV (septembrie – decembrie 2014) și până în 15 iunie beneficiați de promoția: plătești 6 ateliere și participi la 7 (1320 lei)! Detalii la http://www.ateliere.rbls.ro și pe www.facebook.com/atelieredeantreprenoriat.

Atelierele de Antreprenoriat sunt un program al Fundației Romanian Business Leaders, organizat cu sprijinul partenerilor: Garanti Bank, Vodafone România, City Grill,  Austral Trade, Camera Americană de Comerț în România, CARIERE, Wall-Street.ro, GRASP, Akcees și ABC Antreprenori.

DSC01011_resize

 

(poza este făcută pe culoarele AM Cham- Camera de Comerț Americană în România, gazda Atelierelor)

Got anything to say? Go ahead and leave a comment!