X
Va recomand sa cititi si..
Ganduri de la casa

Sunt atât de încântată de statul la casă și la ”țară” încât nu pot să aștept până se adună alte impresii. Nu am încă un colț de rai în grădină (de fapt nu am încă gard, tere...

Cum sa ai o zi buna

de Oana Grecea (sursa foto deschidere Caroline Webb) Ce poți face pentru a avea o viață mai ușoară la job? Iată trei recomandări: recompensează-te, reamintește-ți și repetă. Cere sfatul, înainte de a cere ajutorul și stabilește-ți obiective contrete și realizabile – ne învață Caroline Webb în cartea sa - ”Cum să ai o zi bună”. cum-sa-ai-o-zi-buna-caroline-webb-editura-publica Motto-ul autoarei (găsit pe site-ul ei http://carolinewebb.co/ ) este: Folosește știința pentru a transforma viața profesională în mai bine, pentru toată lumea. Practic, cartea apărută la editura Publica este bazată pe studii și cercetări dar vorbește și ne sfătuiește lucruri de bun simț și de mare folos în viață. De exemplu, știm că un somn bun te face să te trezești odihnit și îți conferă garanțiile unei zile (mai) bune. Dar nu știam explicația științifică cum că sistemul deliberativ al creierului funcționează mai bine atunci când ai dormit suficient, ai făcut exerciții fizice și ți-ai acordat câteva minute de mindfulness. Cercetările arată că fie și numai o singură sesiune de exerciții aerobice ne îmbunătășete imediat performanțele intelectuale, ajutându-ne să procesăm mai rapid informațiile, să reacționăm mai repede, să planificăm mai bine, să reținem mai multe informații pe termen scurt și să ne controlăm mai bine. Amplifică toate funcțiile sistemului deliberativ al creierului. Modul în care îți tratezi corpul are un impact direct și imediat asupra randamentului creierului tău, afectând atât funcțiile cognitive, cât și pe cele emoționale. Somnul crește rezistența fizică și mentală. Tratează somnul ca pe o componentă vitală a armurii tale profesionale și conferă-i importanță ca oricărui alt lucru pe care îl faci pentru a te pregăti pentru o zi solicitantă. Înțelege că abilitatea ta de a dormi este puternic afectată de nivelul de lumină la care te expui. Alocă un timp de relaxare într-un dormitor slab iluminat și nu te uita la ecranele dispozitivelor electronice înainte de culcare. Practică ațipitul. Ia în calcul să porți la tine dopuri de urechi, o mască pentru ochi sau o pernă pentru ațipit” – Caroline Webb, în cartea ”Cum să ai o zi bună”. Dacă folosești principiile din această carte poți să-ți sporești eficacitatea și plăcerea pe parcursul zilei. Iată unul din exercițiile propuse: Creează o listă prietenoasă de sarcini cu creierul: Scrie ideea imediat ce ți-a venit în minte; Ține la vedere doar sarcinile de astăzi; Adaugă satisfacție la bifarea sarcinilor; Fii realist asupra a ceea ce poți face într-o zi; Include timp pentru mentenanța minte-corp. Ea recomandă să ne formăm obiceiul de a nota imediat preocupările și gândurile despre munca în curs de efectuare – pe hârtie sau electronic – astfel încât creierul să nu mai fie nevoit să consume energie pentru a și le aminti. Pentru asta este bine să avem la îndemână un caiet sau un dispozitiv de înregistrat oriunde constatăm că ne vin frecvent idei. (Richard Branson are mereu în buzunar câte un carnețel pe care își notează ideile sau observațiile). Autoarea spune că ai trei mari posibilități de a influența calitatea dimineților. 1) Prioritățile și presupunerile noastre ne determină percepțiile într-o măsură surprinzătoare. 2) În al doilea rând, stabilirea unor obiective adecvate nu numai că ne mărește considerabil randamentul, ci ne face și să ne simțim mai bine. 3) În al treilea rând, ceea ce vedem cu ochii minții poate configura ceea ce trăim în realitate. Repetiția cu ochii minții, când este bine făcută, se folosește de avantajele cât mai multor informații senzoriale: imagini vizuale și sunete, senzații, mirosuri și chiar gusturi. Caroline WEbb (Caroline Webb, autoarea cărții Cum să ai o zi bună) Sfaturi pentru o zi bună la muncă: Când ai o sarcină complexă al cărui mod de progres nu este clar:
  • Oprește-te și ocupă-te câteva minute de o altă parte a problemei sau de o chestiune diferită, pentru a-i permite creierului să execute o procesare de fundal, înainte de a te întoarce la problema în cauză.
  • Dacă poți, planifică și împarte munca legată de subiectul respectiv în două sesiuni de lucru, în loc să încerci să rezolvi toată sarcina dintr-o dată.
Scrie de mână despre problemă zece minute. Planifică deliberat timp liber:
  • Ia pauze inteligente. Cum te poți asigura că iei regulat pauze, cel puțin o dată la 90 de minute și între fiecare ”zonă” din ziua ta?
  • Ia deciziile în momentele de vârf (nu în cele de cădere). Ce sarcini te vor obliga să iei mai multe decizii? Cum le poți lua atunci când creierul tău este mai odihnit?
  • Pune în agendă timp de respiro.
  • Permite-ți timp de reflecție.
Dintre toate lucrurile care pot îmbunătăți emoțiile, motivația și percepțiile în timpul unei zile de lucru, cel mai important este progresul făcut într-o activitate cu semnificație. Așa că trucul este să
  • Alegi un obiectiv care contează cu adevărat pentru tine
  • Te întrebi: care ar fi cel mai mic pas pe care l-aș putea face astăzi către obiectivul meu? Poate este suficient să scrii un telefon sau să scrii un email.
Creează legături veritabile:
    • Stabilește intenții de colaborare care să se concentreze pe îmbunătățirea situației, nu pe interesele tale. Verifică-ți presupunerile negative.
    • Pune întrebări de calitate. Fii cu adevărat curios față de cealaltă persoană.
    • Creează un sentiment de cerc restrâns. Caută asemănările și punctele comune.
    • Folosește confidențele reciproce. Dacă vrei ca partenerul de discuție să fie deschis față de tine, gândește-te la ce ești dispus, la rândul tău, să arăți și să dezvălui.
    • Pune telefonul în buzunar.
CITATE DIN CARTE CARE MI-AU PLĂCUT: Știința ne spune că avem o probabilitate mai mare de a rezolva ceva dacă ne gândim o clipă la motivul pentru care acel ceva contează pentru noi personal. Suntem prea des angrenați în activități pentru care ar trebui, de fapt, să le cerem ajutor celorlalți. Trebuie să te întrebi: ce sarcini fac parte, cu adevărat din categoria celor pe care doar tu poți să le rezolvi? Ce sarcini ar putea fi îndeplinite de altcineva suficient de bine? Ce-ți place să faci în timpul liber? Cum a ajuns să te pasioneze asta? Pune întrebări cu adevărat deschise în loc să faci sugestii deghizate în întrebări. Reciprocitatea este o forță puternică pentru armonia socială. Atunci când ni se pune o întrebare (în loc să ni se ceară să facem ceva), simțim că avem mai mult control, intrăm mai puțin în defensivă și, drept urmare, suntem mai deschiși la idei noi. O mare parte a procesării neuronale mai profunde are loc când nu ne mai gândim conștient la un subiect. Creierul tinde să acorde prioritate informației care se potrivește cu convingerea sa preexistentă, legată de ce este adevărat sau probabil, și să elimine restul prin filtrare. O idee are mai multe șanse să rămână în memoria ascultătorilor dacă aceștia se imaginează pe ei înșiși povestind altcuiva despre ea. Creierele oamenilor formează asociații mai puternice în jurul unei informații noi când aceasta, pe lângă date și fapte, include și emoții. Oamenii împărtășesc mai des pe internet conținutul pozitiv decât cel negativ. Interesul uman – oameni plus emoție (pozitivă) – este un ingredient care ne ajută să atragem publicul de partea noastră. Depășește blestemul cunoașterii. Nu presupune că oamenii știu ceea ce știi și tu. Întreabă-i ce au înțeles și ce cred despre subiect și pornește de acolo. Oprește-te periodic din vorbit și verifică ce părere au. Pentru micile solicitări de zi cu zi, ține minte să oferi o scurtă explicație prin care să pui cererea în context. La nivelul subconțientului, majoritatea oamenilor ezită să accepte necunoscutul. Chiar dacă oamenii te plac, nu au timp să intre în detalii și să afle exact cât ești de bun. Așadar, nu au cum să știe ce ai de oferit dacă tu nu le spui ceva pozitiv și memorabil despre munca ta. Stabiliți-vă intenții înaintea fiecărui lucru important pe care-l faceți. Este greu pentru oricine să renunțe la timpul, efortul sau banii pe care i-a investit într-o situație care are șanse slabe de îmbunătățire. Sportul este un mod garantat de a stabiliza dispoziția psihică și de a ne reduce anxietatea când ne simțim stresați. Sportul este timp investit. Gândește-te câteva momente la trei lucruri pozitive care ți s-au mai întâmplat. Fiecare gând al nostru corespunde unei rețele de neuroni conectați între ei și că acele rețele neuronale devin mai puternice cu cât sunt solicitate mai des. Ori de câte ori ai nevoie de un impuls de energie gândește-te la trei lucruri care au mers bine astăzi, lucruri pentru care ești recunoscător sau doar momente care te-au făcut să zâmbești. Pune-ți o alarmă în calendar care să-ți amintească să recapitulezi lucrurile bune din fiecare zi. Încearcă să practici asta cu partenerul de viață sau cu copiii, ca pe un mod de a încheia ziua într-o notă pozitivă; sau când ești în pat, înainte de a adormi. Caută persoanele care radiază energie pozitivă.

Got anything to say? Go ahead and leave a comment!

'