X
Va recomand sa cititi si..
Ganduri de la casa

Sunt atât de încântată de statul la casă și la ”țară” încât nu pot să aștept până se adună alte impresii. Nu am încă un colț de rai în grădină (de fapt nu am încă gard, tere...

”Cum sa asculti, sa inveti, sa razi si sa conduci” in stilul Virgin

  de Oana Grecea Scriu pentru cei care au auzit măcar odată de antreprenorul Richard Branson și de grupul de firme Virgin. Celor care înțeleg diferența dintre lider și șef și celor care cochetează cu antreprenoriatul. Cartea și povestea asta este pentru ei. Modelul meu de lider și antreprenor - Richard Branson – nu m-a dezamăgit nici de această dată. În cartea Virgin Way ”Cum sa asculți, să înveți, să râzi și să conduci”, apărută la editura Publica - dă o mulțime de sfaturi pentru cine are urechi de ascultat și putere să acționeze. Am citit-o, ca de obicei, pe nerăsuflate și cu pixul în mână am subliniat multe lucruri demne de urmat sau de reflectat. O să le împărtășesc cu voi, ca un rezumat a ceea ce puteți găsi în această minunată carte. După cum știu cei care au citit măcar o carte scrisă de Richard Branson (editura Publica le-a tradus cred pe toate) spiritul liber al liderului le este insuflat și încurajat tuturor angajaților din grup. Pentru a se asigura că oamenii trăiesc și muncesc în acest mod Branson a adunat feed-back de la angajați (lucru care în general nu prea îi interesează pe șefii din România) despre cum percep ei liderii care îi conduc. Dacă ar fi fost el însuși pus să răspundă ce atribute ale liderilor de top din Virgin și-ar fi dorit, ar fi răspuns următoarele: integritate; simț al umorului; spirit întreprinzător; să fie ultra-sociabili; să le pese cu adevărat de oamenii lor; să fie capabili să delege munca (și meritele) atunci când se impune. Ideea e că răspunsurile angajaților vis-a-vis de lideri au fost aproximativ în același spirit în care și le dorește Branson, ceea ce mă face să cred că flerul lui în a-și alege managerii este foarte bun în continuare. Mi se pare foarte important ca ceea ce tu vrei să transmiți să fie și ceea ce înțeleg și angajații din compania ta, nu divergențe flagrante cum am întâlnit (eu) în aproape toate locurile de muncă pe care le-am avut. branson-virgin-way Uneori, unii din managerii săi își asumă și riscuri extraordinar de mari, cum ar fi schimbarea logoului Virgin (ceva sacru pentru fondatorul grupului). Cu o motivație plauzibilă, Branson a trecut și peste asta. Managerul său i-a spus că a luat acea decizie pentru că ”am hotărât că este una din rarele ocazii în care mai bine ceri iertare decât aprobare”. :)) Citind cartea îți vine uneori să te întrebi ce să faci ca să ajungi să lucrezi în una din companiile Virgin pentru că par un fel de Fata Morgana față de condițiile care se oferă angajaților din România. Branson are multe povești pe această temă, una din ele fiind exemplul Virgin Active (lanț de cluburi de sănătate și fitness) în care managerul general a reformulat fișa postului într-un mod foarte creativ (asta ar fi util pentru managerii de HR din România, foarte închistați în reguli vechi și depășite). Iată o listă cu ce trebuie să facă acei angajați: ”fii autentic; fii tu însuți; acordă toată atenția; găsește puncte comune; încearcă să recunoști fețele; fii înțelegător și amintește-ți că suntem toți diferiți; împărtășește-ți cunoștințele; construiește relații; distrează-te”. Lista cu ce nu trebuie să facă este și mai scurtă: ”nu evita oamenii; nu te forța să pari amuzant; nu acționa nefiresc și nu vorbi ca și cum ai recita; nu întrerupe; nu fi elitist; nu fi prea ocupat; nu o lua personal dacă oamenii nu au chef de vorbă”. Altceva, nu? Cum încurajează grupul Virgin companiile tinere? Dându-le de lucru și subcontractându-i pentru serviciile lor. Spre exemplu, pasagerii zborurilor Virgin America sunt serviți cu snackuri sănătoase, produse de antreprenori pasionați precum ”Krave Turkey Jerky”, ”Prăjiturile de ciocolată Holly Baking Company’s” și Alune asortate Hail Merry. La noi, până și la o companie de talie mică dacă te duci cu orice propunere de proiect, nu apreciază noutatea lui ori originalitatea, te judecă/apreciază doar prin prisma traficului, cifrei de afaceri și nu prea te sprijină dacă ești la început. Stilul Virgin lasă oamenilor libertatea să se manifeste așa cum le dictează imaginația. Unul din angajații Limited Edition (divizie care se ocupă de promovarea destinațiilor exotice, ca insula Necker) spunea despre șeful său: ”Îmi lasă mână liberă spunând doar hei, sunt aproape dacă ai nevoie de ajutor. Sunt gata să te ridic dacă ai să cazi.. Mă lasă în voia mea, asta e ceva fantastic. Asta îmi dă senzația că am un rost, o motivație, îmi permite să iau decizii”. Sunt curioasă, dragi șefi, câți dintre angajații voștri pot spune asta despre voi? Pe câți îi lăsați să ia decizii fără a vă asuma voi meritele? ”Întotdeauna am pus mai mult preț pe aptitudini decât pe cunoștințe”. Un motto din cadrul grupului Virgin – ”ANGAJĂM PENTRU ATITUDINE ȘI INSTRUIM PENTRU APTITUDINE”. Decalogul lui Richard Branson către antreprenori:
  1. Urmează-ți visul și treci la acțiune. (Cei care au curajul să facă ceea ce le place sunt, de regulă, și cei care se bucură cel mai mult de viață).
  2. Schimbă ceva în bine.
  3. Încrede-te în ideile tale și fii cel mai bun. (concentrează-te să fii cel mai bun în tot ce faci, iar restul va veni de la sine).
  4. Simtă-te bine și ai grijă de echipa ta. (Buna dispoziție este unul dintre cele mai importante - și mai neglijate- ingrediente ale unei afaceri de succes. Caută-ți oameni care să vadă partea bună a celorlalți, să împartă mai multe laude decât critici și să adore ceea ce fac).
  5. Nu renunța. (Dacă rămâi pe poziții, te scuturi de praf și mai încerci o dată, vei fi uimit să constați câte poți realiza).
  6. Ascultă, ia multe notițe și continuă să îți adresezi provocări. (Dacă nu îți notezi ideile tale și ale altora, acestea pot fi uitate cât ai clipi).
  7. Deleagă din responsabilități și stai mai mult cu familia.
  8. Închide-ți laptopul și iPhone-ul și mișcă-ți fundul la fața locului.
  9. Comunică, colaborează și mai comunică odată.
  10. Fă ceea ce îți place și pune-ți o canapea în bucătărie.
+ alte sfaturi pentru antreprenori: ”Dacă la prima vedere o idee ți se pare extraordinară, ai putea, foarte bine, să ai dreptate, dar niciodată să nu permiți acelei prime reacții să îți influențeze capacitatea de a cântări cu obiectivitate avantajele și dezavantajele, când acestea îți sunt prezentate”. ”Evită să iei decizii în izolare”. ”Fă tot ce poți ca să te protejezi în eventualitatea unor evoluții negative”. Platon – ”O hotărâre înțeleaptă se sprijină pe cunoștințe, nu pe cifre”. Am reținut ce să nu zici niciodată într-o situație de criză: ”fără comentarii” (mai bine zici că revii cu informații când le ai decât să zici că nu comentezi). Iar dacă există un domeniu în care tu ca antreprenor trebuie să te implici neapărat ăsta este procesul de angajare. Cineva i-a spus lui Branson o vorbă înțeleaptă: ”cel mai deștept lucru pe care l-am făcut a fost să angajez oameni ale căror puncte forte erau punctele mele slabe”. Referitor la prezentările făcute în public (maxim 25 de minute), se citează un sfat dat de Sir Churchill: ”Un discurs bun trebuie să fie ca fusta unei femei: suficient de lung cât să acopere subiectul și suficient de scurt cât să stârnească interesul”. ”Ascultarea este una dintre cele mai importante abilități ale oricărui profesor, părinte, lider, antreprenor sau ale oricărui om.” ”Cred cu tărie că, dacă pui suficientă pasiune, poți îmbunătăți orice fațetă a experienței umane. Pasiunea este indiscutabil ingredientul secret, esența brandului pentru oricare dintre afacerile extrem de diversificate ale Virgin. Pasiunea autentică nu cunoaște jumătăți de măsură. Fie urmărești sută la sută să excelezi, sută la sută din timp, fie nu ești cu adevărat jucător”. Studii Harvard arată că atunci când gândim pozitiv, creierul este mai activ, mai creativ, mai motivat. 90% din fericirea personală vine din interior și nu din factori externi. Afacerile au un mare potențial de a se manifesta ca o mare forță a binelui. Resursă pentru antreprenori recomandata – VirginMediaPioneers.com - comunitate online de tineri întreprinzători, postări video și comentarii care îi ajută pe tineri să-și împărtășească ideile și experiența. Orice echipă de start-up are nevoie de cel puțin un mentor de calitate. În carte este citat Phil Drolet de la Entrepreneur.com care definește această necesitate așa: ”Mentorul ideal este o persoană care a realizat deja ceea ce tu vrei să realizezi și cu care ți-ar plăcea să ieși la un pahar”. ”În război și în afaceri, linia de demarcație dintre un succes curajos și un eșec nesăbuit este, adesea, foarte firavă”. ”Să depășim așteptările clienților noștri oferindu-le ceva în plus”. Feedbackul din partea angajaților și clienților trebuie să ajungă fără obstacole la cei care pot lua măsuri, altfel nimic nu se va schimba vreodată în bine. eu si Richard Branson Sfaturi pentru managerii de companii:
  • ”Utilizați tehnologia disponibilă și social media pentru a vă asigura că angajații vor afla cu orice preț noutățile importante de la companie, și nu din pesa de business. Eu postez pe blog aproape zilnic și știu că un procent important din audiență sunt angajați ai Virgin”.
  • ”Una din principalele cauze ale proastei comunicări în cadrul companiei este, adesea, tocmai frecvența prea mare a ședințelor”.
  • ”Echipele sunt mai eficiente când membrilor le sunt clare responsabilitățile ce le revin fără a le fi la fel de clar cum se pot atinge obiectivele comune. Participanții trebuie obligați la mai multă creativitate prin păstrarea unei doze de incertitudine. Nivelul de eficiență al colaborării scade vizibil în echipele cu peste 20 de membri”.
  • Le recomandă liderilor să ofere doze generoase de recunoaștere, unul din motoarele pentru care un lucrător poate rămâne într-o companie mai mult timp.
  • ”Crearea unui cadru în care angajații să se simtă cu adevărat liberi să se manifeste necesită un lider care să fie pregătit să stabilească standardele și să conducă prin exemplul personal”.
  • ”Virgin consideră că atât crearea cât și întreținerea unei culturi a bunei dispoziții și a relațiilor apropiate sunt esențiale pentru atingerea obiectivelor propuse”.
  • A permite angajaților să tragă câte un chef după program este un ingredient de o importanță vitală în amalgamul care creează o atmosferă de familie și o cultură organizațională a bunei dispoziții și a spiritului liber.
Alte idei desprinse din carte: ”Singurele precizări de pe cartea de vizită sunt numele și datele de contact. Funcția trecută sub acestea nu spune nimic despre respectul pe care îl meriți din partea persoanei căreia i-o înmânezi”. ”Tinerii din această generație vor să facă totul în stilul propriu. Ei sunt mult mai puțin dispuși să primească ordine și mai înclinați către rezolvarea problemelor prin colaborarea interactivă – față în față sau online – cu cei asemenea lor”. ”Dacă o persoană nu lasă deschisă apa la chiuvetă cât timp se spală pe dinți de două ori pe zi, economisește uluitoarea cantitate de 7.000 de litri pe an, ceea ce înseamnă aproape aceeași cantitate pe care o consumă un locuitor din Africa subsahariană un an întreg pentru băut, spălat și gătit”. ”Una din cele mai interesante idei pe care le-am auzit a fost inițiativa Netflix pentru perioadele nelimitate de concediu, ore de meditație pentru combaterea stresului, capsule pentru un pui de somn după-amiaza și un program de lucru extrem de flexibil”. Arrianha Huffington de la Huffington Post a introdus gustări sănătoase, programe de instruire pentru dezvoltarea atenției, și, cu ajutorul Virgin Pulse Wellness Programme, angajații Huffington Post sunt acum mai sănătoși și mai productivi ca niciodată. Tony Fadell (de la compania Nest și fost angajat Apple) își începe fiecare zi cu întrebarea ”ce nouă tendință a mai apărut și cum mi-aș putea reinventa afacerea ca să profit de ea?”. Acestea sunt simptomele clasice ale antreprenorului cronic și ale unui bun lider – nu are stare și se gândește tot timpul ce să mai facă. ”Norocul este printre cei mai greșit înțeleși și mai subapreciați factori de viață”. Cu cât muncesc mai mult cu atât devin mai norocos. Combinația de noroc și decizie corectă: două elemente a căror sumă va fi întotdeauna mai mare decât totalul. Seneca: Norocul este ceea ce se întâmplă când pregătirea întâlnește oportunitatea. ”Nivelul de creativitate pe care îl presupune promovarea pe Tweeter a unui produs prin conversații care să atingă inima, mintea și, în cele din urmă, portofelul publicului - țintă este cel care diferențiază brandul câștigător de ceilalți participanți la cursă”. ”În 2013, în SUA, o reclamă de 30 de secunde în timpul Super Bowl costa suma de 4 milioane de dolari! Era deajuns să clipești și ratai spotul publicitar. Investirea a două milioane în inovații aduse produselor este mult mai de efect și generează beneficii pe termen lung”. ”Întotdeauna am găsit că munca de acasă – pe care am practicat-o toată viața – îmi reduce nivelul de stres pe care sunt convins că l-aș resimți dacă aș lucra într-un birou”.  ”Sunt, cu siguranță, cel mai înfocat susținător al muncii de pe canapea – sau, mai nou, din hamac”. Brason s-a alăturat ”legământului” lui Bill Gates și Warren Buffett prin care s-a angajat să dăruiască jumătate din avere pentru fundații caritabile. O să menționez și un eșec pe care Branson și l-a asumat, respectiv lansarea cu multă cheltuială a Virgin Cola, o idee proastă de a se lupta cu gigantul ultra-cunoscut, Coca – Cola. Am învățat și un acronim drăguț: KISS (”Keep it simple stupid”). ”Avântul tinerilor este încă înfrânat prin lipsa de sprijin, instruire practică și sarcina adesea imposibilă a obținerii capitalului de înființare a unei noi firme”. Cartea este prezentată astfel pe copertă: The Virgin Way este un proiect al editurii Publica, susținut de EY România. Volumul The Virgin Way – Cum să asculți, să înveți, să râzi și să conduci cuprinde unele dintre cele mai pertinente sfaturi ale lui Richard Branson, oferite în urma experiențelor și întâmplărilor care l-au făcut unul dintre cei mai cunoscuți și respectați antreprenori. Branson își împărtășește cunoștințele cu atenția și optimismul unui prieten apropiat, care te va învăța să fii mai inovator, îți va spune cum poți conduce o companie doar ascultând la ce se întâmplă în jurul tău, cum să ajungi să-ți placă munca ta și multe altele. Branson consideră că a făcut cea mai bună alegere când s-a retras de la școala de business pentru că, în opinia sa, dacă s-ar fi conformat normelor după care se construiește o afacere, este posibil ca nici Virgin Records, nici Virgin Atlantic să nu fi existat vreodată. Multe dintre reușitele lui Branson se datorează încăpățânării sale de a nu respecta și de a reinventa regulile. În volumul de față, vei vedea cum reușește să facă toate aceste lucruri.  

2 Comments

  • avatar

    Recunosc, nu am citit nimic de Branson…dar mi-ai starnit interesul :).

  • avatar

    Dana, multumesc ca ai avut rabdare sa citesti (sper) tot postul. Uneori nu ma pot opri din scris si povestit si altora chestii care ma inspira si pe mine. Ma gandesc mereu ca sigur e de folos cuiva, ca poate le starnesc interesul pentru carte si antreprenoriat cu pasajele alea extrase din carte.

Got anything to say? Go ahead and leave a comment!

'