X
Va recomand sa cititi si..
Ganduri de la casa

Sunt atât de încântată de statul la casă și la ”țară” încât nu pot să aștept până se adună alte impresii. Nu am încă un colț de rai în grădină (de fapt nu am încă gard, tere...

Cum se raspandesc ideile? Povestind mai departe despre lucrurile care-ti plac

de Oana Grecea Am vrut să scriu încă din titlu una din concluziile cărții ”Contagios, cum se răspândesc ideile”, de Jonah Berger (carte apărută la editura Pubica)  pentru a vă stârni interesul. Cartea este pentru oricine are ceva de vânzare, un ghid de bun simț în marketing. Autorul, tânărul specialist în marketing Jonah Berger, a analizat ani la rând fenomenul de share, adică ce-i determină pe oameni să dea mai departe ceea ce văd sau aud. (Un share = o poveste împătășită, o monedă socială dată mai departe, o valoare practică, o emoție, un bun public care poate îmbunătăți viața). El spune că emoțiile sunt un lipici social care menține și întărește relațiile umane. Faptul că împărțim aceeași emoție ne apropie. Oamenilor le place să transmită altora informații practice și utile. Știri pe care ceilalți le pot folosi. Dacă li se oferă valoare practică, lucrurile devin contagioase. Oamenii împărtășesc informații prețioase din punct de vedere practic dorind să-i ajute pe alții. Cam asta ar putea fi formula fericită a unui share sau a cumpărării unui produs. Îmi aduc aminte și de o altă statistică care spunea de reclama ”din gură în gură” care face ca un client mulțumit să-ți aducă circa cinci alți clienți, pe când unul nemulțumit va spune cel puțin la zece persoane despre necazul său. Comunicarea orală imediată se întâmplă atunci când transmiți mai departe detaliile unei experiențe sau împărtășești niște informații noi de îndată ce au survenit. Contagios povestește mult despre exemplul restaurantelor al căror succes depinde de modul și de măsura în care oamenii vorbesc despre ele. Gândiți-vă numai la câte poze de mâncare vedeți pe Instagram și Facebook și despre câte comentarii citiți după un check-in la vreun local. Oamenilor le place să se laude că au ajuns acolo iar apoi răspund întrebărilor prietenilor referitoare la experiența avută. Unii anteprenori de restaurante au realizat că cea mai bună promovare este să se vorbească despre ei și atunci acordă o mică reducere celor care fac check-in sau celor care dau like localului. Analiza lui Berger în restaurante merge mai departe și spune chiar că oamenii pot fi inflențați în mai multe feluri. Spre exemplu arată că atunci când în local s-a auzit muzică franțuzească, majoritatea clienților au cumpărat vinuri franțuzești. Când s-a pus muzică germană, cei mai mulți consumatori au cumpărat vinuri germane. Interesant, nu? Vizibilitatea îmboldește, de asemenea, cumpărarea și acțiunea. Indiciile din mediu le reamintesc oamenilor despre lucruri pe care doresc deja să le cumpere ori să le facă. ”Cu cât un produs sau un serviciu este public mai vizibil, cu atât mai mult îi determină pe oameni să acționeze”, spune Berger. Dacă oamenii nu pot să vadă ce aleg și ce fac ceilalți, nu-i pot imita. Pantofii Louboutin se livrează întotdeauna cu tălpi lăcuite în roșu, ceea ce-i face imediat recognoscibili (de-acum voi ști și eu când cineva poartă astfel de pantofi). Poveștile transmit lucruri. O lecție sau o morală. Informații sau un mesaj demn de reținut. Prin povești, oamenilor le este ușor să vorbească despre produse și idei, se mai spune în ”Contagios”. Ce-am mai notat din carte: ”Reclama ”Parisian Love” pentru Google este doar unul dintre exemplele de succes ale viralității”. ”Simplul fapt că un lucru nu este ușor accesibil îi poate face pe oameni să-l prețuiască mai mult și să le spună și altora, ca să valorifice moneda socială adusă de cunoașterea sau posesia lucrului respectiv”. ”Dar pentru că a fi mai bun decât ceilalți înseamnă monedă socială, cu toții eram motivați să jucăm cât puteam de bine. Chiar și fără vreun stimulent financiar. Oamenii nu au nevoie să fie plătiți pentru a fi motivați”. Oamenii sunt încântați să vorbească despre companiile și produsele care le plac.Descoperiți cum să-i faceți să le pese. Trebuie să-i excităm pe oameni ori să-i facem să râdă. Trebuie mai degrabă să-i înfuriem decât să-i întristăm. Oamenii tind să se conformeze comportamentului celorlalți. Influența socială are un efect major asupra comportamentului. Dacă doriți ca oamenii să nu facă un anumit lucru, nu le spuneți că mulți dintre cei de-o seamă cu ei fac lucrul respectiv. Oamenii folosesc prețurile pe care se așteaptă să le plătească drept puncte de referință. Folosirea cuvântului ”ofertă” lângă un preț a crescut vânzările chiar dacă prețul ca atare a rămas neschimbat. Ofertele promoționale care sunt valabile doar un timp limitat par mai atractive din cauza restricției. Pentru produsele cu preț scăzut, precum cărțile sau alimentele, reducerile de prețuri mai semnificative dacă sunt expuse în termeni procentuali. În cazul cămășii de 25 de dolari, 20% reducere pare o afacere mai bună decât o ieftinire cu 5 dolari. În cazul produselor scumpe, însă, opusul este adevărat. Pentru lucruri de genul unui laptop, pare o achiziție mai avantajoasă atunci când costă cu 200 de dolari mai puțin decât dacă e mai ieftin cu 10%. Dacă prețul este mai mic de 100 de dolari, regula lui 100 ne spune că discounturile procentuale vor părea mai mari. Dacă prețul produsului trece de 100 de dolari, opusul este adevărat. Discounturile în cifre absolute vor părea mai mari. Informația utilă, prin urmare, este o altă formă de valoare practică. A-i ajuta pe oameni să facă lucrurile pe care doresc să le facă sau a-i încuraja să facă mai bine lucrurile pe care trebuie să le facă. Mai repede, mai bine, mai ușor. Doar 2% din femei se socotesc frumoase. Mai mult de două treimi cred că media a stabilit un standard lipsit de realism pe care nu-l vor putea atinge niciodată. Indiferent cât ar încerca. Acest sentiment că nu se ridică la înălțimea așteptărilor le afectează chiar și pe tinerele fete. O prezentare animată a cărții ”Contagios” o puteți vizion aici:  

Got anything to say? Go ahead and leave a comment!

'