X
Va recomand sa cititi si..
Ganduri de la casa

Sunt atât de încântată de statul la casă și la ”țară” încât nu pot să aștept până se adună alte impresii. Nu am încă un colț de rai în grădină (de fapt nu am încă gard, tere...

Cum si de ce m-a cucerit misterioasa Elena Ferrante

de Oana Grecea Tetralogia Napolitană (în România nu a apărut și volumul IV) scrisă de italianca Elena Ferrante (pseudonim, încă nu se cunoaște numele real al autoarei) m-a făcut să las totul de-o parte câteva ore bune până am parcurs toate paginile. Găsești în ”Prietena mea genială” (vol I), ”Povestea noului nume” (vol. II) și ”Cei care pleacă și cei care rămân” (vol III) – cărți apărute la editura Pandora M - genul acela de scriitură și poveste care te face să vrei să mergi mai departe să vezi ce se întâmplă, care nu te plictisește (deși există destule pagini fără dialog) și care te face să te contopești cu personajele și să  trăiești alături de ele peripețiile și neajunsurile. O carte care se revarsă ca un torent sau ca un vulcan, o carte cu forță, cu lipici. Nu este o carte fericită, romantică, ușoară. Fiecare din cele trei volume urmărește aceiași prietenie dintre Lenu și Lila (fiecare este pentru cealaltă prietenă genială), despre Italia anilor 1950, despre învățătură, iubire, trădare, mărire, familie. Dar sunt gesturi curajoase pe care le fac cele două personaje principale, gesturi care șochează societatea și tradiția timpurilor în care trăiesc. Lenu – alias Elena Ferrante, prin ochii căruia vedem povestea – merge la școală mai mult decât o fac cei din cartierul său sau familia sa, ia examenele și intră pe locurile fără plată și ajunge să urmeze și o facultate, într-un oraș în care nimeni din cunoscuții săi nu ajunsese. Lila, prietena sa crudă și schimbătoare este atracția cartierului și cu o minte brici, o tipă care ar fi strălucit dacă urma o școală – dar care sfârșește prin a se mărita pentru fală, pentru a-și depăși condiția socială și financiară, deși sfârșește prizonieră într-o căsnicie nefericită. Continuă să învețe singură și în felul său, dar soarta îi rezervă multe neplăceri și dezamăgiri și o viață departe de cum ar fi visat în copilăria petrecută aproape de Lenu. Rebelă, misterioasă, dificilă și căpoasă, Lila își înșală soțul, face un copil cu un iubit care o părăsește curând și-și crește singură copilul pentru care visează o viață mai bună decât a sa. În volumul trei, Lila își părăsește soțul și confortul material al acestuia (dar scapă și de bătăile inumane), iar pentru a-i oferi condiții decente băiatului său lucrează în condiții mizere și inumane (într-o fabrică de oase, mezeluri etc). Descrierea condițiilor de muncă te fac să suferi realmente pentru personaj. Lenu (Elena), termină facultatea (Școala Normală din Pisa) și este autoarea unui roman de succes printre intelectuali, mai puțin în cartierul unde a crescut și unde, - cei puțini care știu să citească – o consideră deja curvă pentru pasajele erotice cuprinse în carte. Se căsătorește cu un profesor universitar, un tânăr de familie bună, preocupat mai mult de carieră decât de relația conjugală. Cele două prietene devenite femei intră în căsnicie, fac copil/copii dar își părăsesc/înșală soții, lucruri destul de neobișnuite în orașul în care au crescut, dar care punctează efervescența anilor ‘70 în materie de sex și libertate a femeilor. Dacă ar fi să aleg dintre caracterizările apărute în publicații internaționale și inserate pe coperțile cărților, m-aș rezuma la cea din New York Times: ”Ferrante transformă povestea prieteniei dintre două fete sărace – afecțiunea dintre ele, despărțirea și apoi regăsirea lor – în tragedia mai amplă a propriului lor oraș”. Ca de obicei în documentarea pe care o fac după citirea unei cărți vreau să aflu mai multe despre autor/autoare. Am găsit aici site-ul pseudonimului autoarei, însă m-am minunat de fervoarea cu care se ascunde adevăra sau adevăratul autor al acestor superbe volume. Într-o epocă în care marketingul contează enorm, autorul/autoarea nu a fost la nicio lansare de carte, nu a dat niciun interviu televizat sau înregistrat, singurele răspunsuri provin în scris, pe email, prin intermediul editurii. Și totuși, succesul poveștii face ca ”Elena Ferrante” să se afle anul trecut în topul celor zece scriitori ai anului al New York Review of Books, să se numere printre cele 100 cele mai influente personalități al revistei Time și să fie între primii șase cei mai cotați autori la pariurile pentru acordarea Nobelului pentru literatură de anul trecut.

Got anything to say? Go ahead and leave a comment!

'