X
Va recomand sa cititi si..
Ganduri de la casa

Sunt atât de încântată de statul la casă și la ”țară” încât nu pot să aștept până se adună alte impresii. Nu am încă un colț de rai în grădină (de fapt nu am încă gard, tere...

Despre idei care merita raspandite, adica despre TED

de Oana Grecea


Una din sursele de inspirație pentru Oricine vrea să evolueze. Nu trebuie să fii vorbitor în public, nici măcar adult ca să-ți dorești să-ți stăpânești cea mai des întâlnită frică – cea de vorbit în public. Prin urmare, cartea TED TALKS, de Chris Anderson – Ghidul Oficial TED pentru vorbit în public – este un instrument de bază cu care am putea începe o documentare în vederea unui discurs sau doar a stăpânirii emoțiilor.

Am citit cartea primită de la editura Publica cu interes și am rămas impresionată de cantitatea de informații utile cuprinsă în ea. Curiozitatea este motorul reușitei și simt că asimilând multe informații de acest gen lucrurile se pot mișca.

Înțeleg din cele povestite de Chris Anderson, directorul TED, că el a preluat acest concept și l-a dus mai departe încercând mereu să perfecționeze câte ceva. După absolvirea facultății, Anderson a lucrat ca jurnalist și a lansat pe piață 100 de reviste și website-uri. În 2001, împreună cu organizația sa non-profit a achiziționat TED. Mantra pe care a ales-o pentru această companie, ”idei care merită răspândite”, continuă să se răspândească pe plan internațional.

Pentru cei care nu știu încă de ce este atât de importantă această carte – frica de vorbit în public este cel mai des întâlnită, înaintea șerpilor, înălțimilor – și chiar înaintea fricii de moarte.

Autorul începe carte propunându-ne câteva teme de reflexie: ”Gândește-te la munca ta din ultimii trei sau patru ani: ce iese în evidență? Care a fost ultimul lucru care te-a entuziasmat cu adevărat? Sau care te-a înfuriat? Care sunt acele două sau trei lucruri pe care le-ai făcut și de care ești mândru? Când a fost ultima oară când ai discutat cu cineva care ți-a spus: e foarte interesant ce zici?! Dacă ai avea o baghetă fermecată, care ar fi acea idee pe care ți-ar plăcea să o transmiți către mințile altor persoane?”.

M-a impresionat (dar mi s-a părut și normal pe de-o parte) grija pentru învățare pentru fiecare membru al echipei. În 2015 a făcut un experiment la sediul TED. Le-a acordat tuturor celor din echipă o zi liberă în plus la fiecare două săptămâni, pe care să o folosească pentru a studia ceva. A numit acea zi ”miercurea studioasă”. Condiția? Toată lumea trebuia să promită că avea să țină un discurs TED în fața restului organizației despre ceea ce învățase.

După mii de discursuri auzite și exersate cu interlocutorii din cadrul TED, Anderson a reușit să extragă o mulțime de învățăminte. El spune că limbajul își declanșează magia doar în măsura în care este cunoscut vorbitorului și ascultătorului. Poate că reușita afacerii sale se datorează și faptului că crede în puterea inspirației.

După el, scopul unui discurs este… să spui ceva cu sens, adică să ai un fir roșu – tema principală care conectează la un loc toate elementele narative. Un bun exercițiu este să încerci să îți rezumi firul roșu în maxim cincisprezece cuvinte. Și să te întrebi: Care este ideea specifică pe care vrei să o comunici ascultătorilor? Cu ce vrei să plece acasă? Ce îți dorești ca publicul tău să știe fără nicio ambiguitate după ce ai terminat?

Pentru vorbitori ar fi să caute o singură idee măreață, mai importantă decât ei sau organizația lor, dar în același timp, să se folosească de experiența lor personală pentru a arăta că nu este doar o speculație goală”.

La începutul discursului tău ai la dispoziție cam un minut să stârnești curiozitatea oamenilor în privința a ceea ce le vei spune. Iar modul în care vei încheia va influența decisiv cum va fi ținut minte discursul tău.

Câteva sfaturi foarte specifice unui discurs:

  • Supraîncărcat este egal cu prea puțin explicat.
  • Lasă spațiu și spune MAI PUȚIN.
  • Planifică-ți discursul. Apoi redu-l la jumătate.
  • Un bun eseu răspunde la întrebările: Ce? Și ce Dacă? Și acum ce?
  • Discursul nu trebuie să fie despre o situație, ci despre o idee.
  • Un discurs bazat pe o situație pune accentul pe moralitate. Un accent bazat pe o idee pune accentul pe curiozitate.
  • O situație expune o problemă. O idee propune o soluție. O situație spune: ”Nu-i așa că e îngrozitor?” O idee spune: ”Nu-i așa că e interesant”?

Cel mai vizualizat invitat TED la momentul scrierii cărții (publicată în febr 2016) este sir Ken Robinson. El urmează această structură simplă a discursurilor:

  1. Introducerea – acomodarea pe scenă, subiectul care va fi prezentat
  2. Contextul – de ce contează această chestiune
  3. Conceptele principale
  4. Implicațiile practice
  5. Concluzia


Lista de verificare pentru firul roșu
:

  • Este un subiect care mă pasionează?
  • Inspiră curiozitate?
  • Îi va ajuta cu ceva pe spectatori să afle aceste lucruri?
  • Discursul meu este un cadou sau o cerere?
  • Informația este proaspătă sau a mai fost spusă deja?
  • Sunt în stare să explic subiectul în timpul alocat, inclusiv cu exemplele necesare?
  • Știu suficient de multe despre asta ca să merite timpul dedicat de public discursului meu?
  • Am credibilitatea necesară pentru a aborda acest subiect?
  • Care sunt cele cincisprezece cuvinte care rezumă discursul meu?
  • Aceste cincisprezece cuvinte ar convinge pe cineva să vină să-mi asculte discursu?

Elisabeth Gilbert spunea: ”Vorbește despre ceva ce știi. Vorbește despre ceva ce știi și iubești din toată inima. Vreau să aud ceva despre subiectul care este cel mai important în viața ta. Arată-mi pasiunea ta tocită de decenii”.

Iată cinci instrumente de bază pe care le folosesc vorbitorii: Conectarea, Narațiunea, Expunerea, Persuasiunea, Revelația. Pentru a avea un impact, trebuie să existe o legătură umană. Trebuie să te conectezi mai întâi cu publicul.

Vorbitorii foarte buni găsesc un mod de a realiza o legătură emoțională încă de la început cu publicul lor.

Detalii din discursurile TED ce pot fi luate exemplu:

Cel puțin o treime din discursurile TED nu folosesc diapozitive absolut deloc. Diapozitivele mută cel puțin o parte din atenție de la vorbitor la ecran.

Cele mai bune explicații au loc când cuvintele și imaginile conlucrează.

E mai bine să ai trei fotografii la rând care acoperă ecranul decât trei pe un singur diapozitiv.

Folosește fotografii cu cea mai mare rezoluție posibilă pentru a evita pixelarea enervantă a imaginilor atunci când sunt proiectate pe ecrane largi.

Folosește un singur tip de font per prezentare, de grosime medie, sans-serif, Helvetica sau Arial. O mărime a literelor de 24 de puncte sau mai mare.

Scrie sursele fotografiilor cu alb, în afara imaginilor și rotite 90 de grade astfel încât să fie poziționate vertical, în colțul din dreapta sus al diapozitivelor.

Ar trebuie să arătați foarte rar clipuri mai lungi de 30 de secunde.

Trebuie să ai pregătirea potrivită. Să știi cum ți-ai propus să ții discursul.

Recomandarea TED: fără pupitru. Nu-ți citi niciodată discursul.

  1. Vei scrie discursul în totalitate, ca pe un scenariu cap-coadă (de citit, memorat, sau o combinație între cele două), sau,
  2. Vei avea o structură clar definită și vei vorbi liber despre fiecare punct de vedere pe care îl susții.

Comunicarea de la om la om este un proces dinamic, care se desfășoară în timp real.

Sfaturi de exersare:

Poți să-ți ții discursul în timp ce măsori ingredientele ca să faci negrese? Poți să-ți ții discursul în timp ce arhivezi toate documentele dezordonate de pe biroul tău într-un dulap? Dacă îți poți susține discursul în timp ce încărcarea cognitivă a sistemului tău este atât de mare, îl poți susține foarte bine atunci când ești concentrat pe scenă.

Altă mărturisire: Repet discursul până când devine o prestație artistică, nu o reamintire a cuvintelor.

Secretul constă în abilitatea de a recita discursul la viteză dublă. Atunci când poți face asta lejer, susținerea discursului la viteză normală va fi automată și te poți concentra 100% pe conținut.

Sfatul pe care îl dau majoritatea antrenorilor de vorbit în public este să te ții strict de limbajul vorbit.

Este important să faci diferența dintre fără scenariu și fără pregătire. În cazul unui discurs important, nu ai nicio scuză să nu te pregătești.

Elisabeth Gilbert – Întotdeauna îmi memorez discursurile – sau, cel puțin, mă apropii cât pot de mult de memorarea completă. Când știu discursul pe dinafară, mă simt relaxată și în siguranță; improvizația mă face să mă simt haotică și expusă pericolelor. … Strict memorarea a fost cea care m-a ținut în siguranță la început, până am depășit atacul de panică. … Când vine momentul bătăliei, e preferabil să acționezi din instinct, nu să te gândești conștient ce ai de făcut.

Salman Khan – Eu îmi fac liste cu ideile despre care vreau să vorbesc și apoi încerc să comunic acele idei în limbajul meu natural. Important este să-ți menții mintea concentrată pe acele idei și să lași cuvintele să iasă la lumină.

Ține-ți discursul de cel puțin cinci ori la tine în dormitor, parafrazând ideile principale. Chiar dacă te încurci sau uiți ceva, forțează-te să termini fiecare rundă (și întotdeauna cronometrează-te). În mintea mea, valoarea repetiției este dată mai puțin de memorare cât de faptul că te face mai relaxat și mai puțin stresat. Dacă te simți încrezător și în largul tău, toată lumea se va simți mai bine.

Un actor a spus că el spune cuvintele de suficient de multe ori încât să pară că vine de la el. (adică repetă foarte mult)

Ești dator ție însuți și publicului să treci prin acest stres al exersării.

Nu am învățat pe dinafară tot discursul – există riscul să sune destul de fals dacă nu ești actor -, dar am memorat structura și acele expresii de efect, iar asta a făcut discursul mai legat și mai bun.

  • Pentru un discurs cu miză mare, este foarte important să repeți de mai multe ori, preferabil în fața unor oameni în care ai încredere.
  • Ajustează-l până când te încadrezi confortabil în limita de timp și insistă ca publicul de la repetiții să-ți dea feed-back sincer.
  • Scopul tău este să obții un discurs cu a cărui structură să fii perfect familiarizat, astfel încât să te poți concentra pe semnificația a ceea ce spui.

În următoarele minute mi-am propus să dezvălui care cred eu că este cheia succesului ca antreprenor și cum poate oricine de aici să o cultive. Veți găsi indicii în întâmplarea pe care am să v-o povestesc. .. – un început bun de discurs.

Sau – Ceea ce e grozav la social media este că a dat voce oamenilor fără voce, dar acum am început să creăm o societate a supravegherii, în care cel mai inteligent mod de a supraviețui este să ne întoarcem la a fi din nou fără voce. Haideți să nu facem asta.

A preda și a învăța ar trebui să fie surse de bucurie. Cât de puternică ar fi lumea noastră dacă am avea copii care nu s-ar teme să-și asume riscuri, care nu s-ar teme să gândească și care ar avea un susținător asiduu? Fiecare copil merită un susținător. Un adult care să nu renunțe niciodată la el, care înțelege puterea legăturii umane și care insistă să fie cea mai bună versiune a sa. E grea această misiune? Sigur că da. Dar nu este imposibilă. Putem face asta. Suntem educatori. Ne-am născut ca să facem o diferență. Vă mulțumesc foarte mult”.

  • Tracul nu este un blestem. El poate fi transformat mircaculos. Împrietenește-te cu nervozitatea, adună-ți curajul – și începe să vorbești!
  • Du-te pe scenă și ține discursul direct, de la om la oameni. Fără pupitru, fără nimic în față, doar tu, cu un singur cartonaș de notițe în mână, și publicul. Este cea mai bună ocazie pe care o ai de a crea o legătură puternică între tine și ascultători, pe baza vulnerabilității tale percepute.
  • Nu citi! Este singurul mod de a rămâne conectat cu căldură la public.
  • Este ok să fii vulnerabil. Este ok să-ți găsești modul în care te poți simți confortabil și încrezător. Și este esențial să fii autentic.

Câteva linkuri de la discursuri menționate în carte:

Despre antrenorii vocali și recomandările acestora vis-a-vis de discursuri puteți afla urmărind discursul TED al lui Julian Treasure, intitulat – How to speak so that people want to listen – https://www.ted.com/talks/julian_treasure_how_to_speak_so_that_people_want_to_listen#t-11646

Interesant prezentat a fost și discursul despre orgasm al autoarei științifice Mary Roach – https://www.youtube.com/watch?v=7jx0dTYUO5E

Ron Gutman a ținut un discurs TED despre puterea ascunsă a zâmbetelor – https://www.ted.com/talks/ron_gutman_the_hidden_power_of_smiling?language=ro

Discurs Monica Lewinsky – The price of shame – https://www.ted.com/talks/monica_lewinsky_the_price_of_shame

Discursul cel mai vizualizat TED, aparținând lui Sir Ken Robinson, despre Cum școala omoară creativitatea copiilor – https://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity#t-95578
A învăța să-ți prezinți ideile pe viu altor oameni se va dovedi o abilitate absolut esențială pentru:

  • Orice copil care vrea să devină mai încrezător în sine
  • Oricine termină școala și caută să înceapă o carieră promițătoare
  • Oricine vrea să avanseze la locul de muncă
  • Oricine este motivat de o cauză
  • Oricine vrea să-și construiască o reputație
  • Oricine vrea să se conecteze cu alte persoane din întreaga lume care au o pasiune comună
  • Oricine vrea să catalizeze acțiunea pentru a produce un impact
  • Oricine vrea să lase o moștenire în urmă
  • Oricine, punct.

Ce am mai notat din cartea TED Talks, editura Publica:

”Chiar e adevărat că informația trebuie să devină tot mai specializată? Trebuie să deosebim cunoașterea de înțelegere”.

”Cheia pentru a înțelege orice este să înțelegi contextul informației”.

”Tehnologia video online a dat TED peste cap și ne-a ajutat să devenim unul dintre pionierii unui nou mod de a răspândi cunoașterea”.

”Aproape orice om și-a văzut potențialul limitat de un singur factor asupra căruia nu  avut control aproape deloc, și anume calitatea profesorilor și mentorilor la care a avut acces”.

”Program gratuit pentru școli, intitulat – TED Ed Clubs. Creșterea încrederii în sine și a stimei de sine care poate fi observată la copiii care ajung până în faza de susținere a discursului este ceva cu adevărat inspirațional”.

Programul OPEN TED permite oricui să-și încarce discursul în stil TED pe o secțiune din website-ul TED.

”Secretul fericirii este să găsești ceva mai important decât tine și să îți dedici viața acelui ceva – Dan Dennett”.

”Uneori suntem dispuși să ne înăbușim nevoile biologice pentru a căuta să înfăptuim ideile care contează”.

Președintele Obama, unul dintre cei mai abili vorbitori din epoca noastră, folosește regulat un teleprompter.

”Vulnerabilitatea poate fi puternică în orice stadiu al unui discurs”.

”Disponibilitatea de a fi vulnerabil este unul din cele mai puternice instrumente de care se poate folosi un vorbitor”.

”Autoironia, în mâinile potrivite, este un lucru grozav”.

”Gătitul și remarcabilele sale consecințe asupra creșterii creierelor noastre”.

”Visurile pot fi împărtășite prin imagini, schițe, demonstrații… sau doar prin cuvinte”.

”Arta și știința nu reprezintă un lux și nici nu sunt incompatibile cu știința și ingineria”.

”TED investește în videoclipuri și fotografii de înaltă calitate, iar acestea devin tot mai valoroase odată cu trecerea anilor”.

1 Comment

  • avatar

    O lectura foarte interesanta de parcurs. Chiar nu stiam catre ce carte sa ma orientez. Multumesc pentru recomandare.

Got anything to say? Go ahead and leave a comment!

'