X
Va recomand sa cititi si..
Ganduri de la casa

Sunt atât de încântată de statul la casă și la ”țară” încât nu pot să aștept până se adună alte impresii. Nu am încă un colț de rai în grădină (de fapt nu am încă gard, tere...

Educatie prin aventura la No Gravity

de Oana Grecea  No Gravity este un proiect de educație prin aventură pentru copii, fondat de Alex Codreanu ca o continuare a pasiunilor și preocupărilor sale. Clubul de aventură indoor este situat în Șoseaua Berceni (aproape de stația de metrou Piața Sudului) dar oferă programe și ateliere de calitate, în care copiii pot învăța ceva dincolo de joacă. Atelier de mecatronică și robotică, atelier de educație montană și orientare urbană, atelier de obținere a uleiurilor din plante, atelier de paleontologie și cele mai tari petreceri – o noapte cu cortul – toate sunt posibile la clubul No Gravity. Cum a ajuns Alex Codreanu - fondatorul clubului – la acest format și ce l-a recomandat? Educatie prin aventura la No Gravity Activitatea mea din prezent care are în centru educația non-formală prin aventură pentru copii, este rezultatul trecutului meu și al conjucturii. În perioada 1995 – 2000 am fost unul dintre voluntarii Organizației Naționale „Cercetașii României”, în cadrul căreia am participat la numeroase tabere naționale și internaționale de tineret. Între 1998 și 2002 am dus aventura la un nou nivel, practicând escalada sportivă de performanță în cadrul Alpin Club Carpativ București. Din păcate însă, după o serie de accidentări, din 2002 am fost nevoit să opresc activitatea de performanță. Înspirat de aceste antecedente, în anul 2003 am început o afacere destul de exotică pentru acea vreme, respectiv am oferit servicii de team building pentru clienți corporativi, axându-mă pe  activitățile montane de aventură. La inițiativa mea, un an mai târziu, în 2004, a apărut NoGravity, o alianță de furnizori de servicii Outdoors complementare care acționa ca un supermarket de servicii de aventură. În ciuda unei promovări în cadrul târgurilor de turism, succesul comercial s-a lăsat așteptat. Din acest motiv în 2005, când am avut ocazia să profesez ca geofizician de teren în seismica marină, am pus NoGravity pe linia de așteptare fără prea multe regrete. 9 ani mai târziu, în 2014, am fost unul dintre cei mulți care și-au pierdut serviciul din cauza scăderii prețului petrolului și a scăderii apetitului companiilor petroliere pentru activitățile de explorare și management ale zacămintelor in situ. Timpul trecuse și era evident că nu se mai putea vorbi de originalitate în zona de team building. Mi s-a părut însă oportun un proiect de educație prin aventură pentru copii, care să combine ateliere tematice pentru copii, activități de escaladă și aventură indoor, cu excursii tematice în natură în care abilitățile și cunoștințele dobândite în sală să se dezvolte și să se perfecționeze. Un mare succes al acestui proiect, aș putea spune chiar neașteptat, au fost petrecerile tematice pentru copii, o manieră foarte eficientă de a ne face reclamă prin recomandări directe. Calități pentru a lucra cu copiii no-gravity-club-berceni Din punctul meu de vedere pentru a lucra eficient cu copiii este nevoie de practică, foarte multă practică. Și nu mă refer aici la cursuri, ci la experiența socială proprie de frate, văr, unchi, tată, etc, a fiecăruia. Lecturile de specialitate ajută cu siguranță și conferă încredere și argumente în discuțiile cu părinții. Copiii însă sunt guvernați exclusiv de empatie și intuiție în relațiile cu adulții cu care interacționează. Într-un spațiu inedit ca NoGravity Club, pe lângă multă atenție acordată copiilor, avem și multe reguli pentru vizitatori. Ele pun în centru siguranța și confortul copiilor. Trebuie să fim expliciți în prezentarea lor, flexibili în a le explica pe înțelesul fiecăruia, dar și fermi în aplicarea lor. O altă componentă specifică a abordării noastre este că la fiecare vizită a copiilor la NoGravity Club încercăm să le creștem gradul de independență al acestora. Progresiv, pe măsură ce copiii capătă încredere, începem să îi observăm de la distanță, obișnuindu-i să ia decizii singuri și să devină independenți. În cazul animatorilor socio-educativi, denumire de origine franceză agreată de Codul Ocupațiilor din România, cele mai valoroase experiențe sunt cele din zona de animație / gestionare a grupurilor de copii și tineret. O altă experiență valoaroasă vine din sport, din conducerea diverselor antrenamente și cantonamente de copii și tineret. Abilitățile de comunicare ajută munca de animator socio-educativ no-gravity-club-berceni-5 Nu în ultimul rând, abilitățile de comunicare obținute în vânzări și relații publice pot deveni foarte valoroase pentru munca de animator socio-educativ. Aceste abilități de animație și comunicare trebuiesc însă împletite cu cunoștiințe legate de specificul activităților pe care animatorii le desfășoară. În cazul NoGravity, abilitățile de animație și comunicare trebuie completate cu o bună cunoștere a echipamentului de aventură și escaladă, tehnici de asigurare, norme specifice de protecția muncii, noțiuni de prim ajutor și noțiuni elementare de pedagogie și psihologia copilului. În cadrul proiectelor Outdoors, animatorii noștri sunt selectați în  funcție de experiența pe care o au în activitățile propuse. Din cauza complexității programelor mai totdeauna sfârșim prin a avea echipe multidisciplinare. Spre exemplu, în cadrul unei tabere de paleontologie combinată cu activități de camping și drumeție, vom avea paleontologi, persoane cu experiență în orientare montană și camping care, de asemenea, au experiență în a lucra cu copiii. Petrecerea de aventură și escaladă indoor are multe elemente comune cu activitățile de aventură și escaladă din natură. Cele mai multe asemănări le întâlnim desigur în cazul activităților de aventură, unde folosim același echipament, iar elementele de aventură, chiar dacă sunt în copaci, funcționează pe aceleași principii. Cele mai mari diferențe între petrecerilor indoor și proiectele Outdoors apar la activitățile de escaladă. În acest caz, atunci când mergem la stâncă, apare problema asigurărilor sau a punctelor de ancoraj pentru traseele care vor fi încercate ulterior de începători. Acestea trebuie să fie solide, iar sistemul de asigurare de sus trebuie instalat corect. small1500_img_0906 De asemenea, spre deosebire de activitățile de escaladă indoor, unde pereții artificiali sunt ușor de reglat ca dificultate a ascensiunii, la stâncă dificultatea traseelor trebuie aleasă cu grijă, astfel încât prima experiență verticală să fie una plăcută, nu să dea impresia unei misiuni imposibile. Nu în ultimul rând, atunci când alegem o zonă de escaladă pentru începători trebuie să ținem cont de friabilitatea stâncii, adică de cât de compactă este stânca. Într-o zona friabilă, adică cu stâncă mai puțin compactă, există mereu pericolul căderii de prize, respectiv bucăți de stâncă pe care le rupem în ascensiune. Din acest motiv purtarea căștilor de protecție este un aspect care nu trebuie neglijat. O altă deosebire importantă este durata activităților. În cazul unei petreceri indoor, timpul petrecut cu copiii (și părinții) variază uzual de la 2 la 4 ore. În această situație animatorul socio-educativ (altoit cu instrucor de aventură), nu are timp să cunoască foarte bine copilul. În timpul alocat, încercăm să creăm cât mai multă bună dispoziție, încredere în sine, și cunoștințe și abilități practice copiilor participanți. În această situație, abilitățile de comunicare sunt (mai) importante. În cazul excursiilor și taberelor Outdoors, din cauza timpului extins pe care îl avem la dispoziție, încercăm, pe lângă cele descrise mai sus, să oferim mai multe cunoștințe teoretice și practice, modele comportamentale și să dezvoltăm abilitățile sociale ale participanților. În acest timp putem observa mai bine fiecare copil în parte, iar la final, putem oferi un feedback părinților vis-a-vis de comportamentul copiilor lor în proiectul respectiv. Ce anume ai invatat din experienta în străinătate și care a fost cel mai util curs pentru tine și de ce? Nouă ani de seismică marină nu au o legătură intrinsecă cu ceea ce fac acum. Probabil cea mai valoroasă experiență pentru NoGravity acumulată de mine în străinătate sunt cunoștințele de protecția muncii și securitate dobândite în una din cele mai dure industrii din lumea la acest capitol: industria de petrol și gaze. În prezent consider cursul de prim ajutor a fi cel mai util și mai relevant curs făcut de mine în afară. Acest lucru este cu atât mai important cu cât foarte puțină lume știe să acorde primul ajutor în România. De ce ai investit în clubul No Gravity și cum merg lucrurile față de așteptări? no-gravity-club-berceni-2 Am investit în NoGravity Club deoarece am crezut în valoarea socială a proiectului, pentru că se adresează unui public care nevoie disperată de modele corecte, pentru că îmi place ceea ce fac și pentru că am crezut în potențialul financiar al acestei afaceri. Acum, la un an de la deschidere, pot afirma cu convingere că proiectul s-a dezvoltat conform viziunii inițiale – un centru de educație non-formală pentru copii. Din păcate, deocamdată rezultatele financiare se lasă așteptate; durează să te faci cunoscut pe piață, iar publicul să se obișnuiască cu acest nou concept. De ce crezi că se închid așa repede spațiile de joacă? small1500_img_0739 Micii oameni de afaceri din România au două comportamente clasice când vine vorba de abodarea antreprenorială: primul constă în așteptarea unui câștig rapid, independent de dezvoltarea durabilă a afacerii. Numeroase baze materiale exploatate la maxim, fără nicio mentenanță făcută, stau exemple în acest sens. Al doilea tipar este cel al planului de afaceri făcut sumar sau deloc. Este caracteristic celor deveniți antreprenori din lipsă de alternative și care au sperat că pe cont propriu o vor duce mai bine decât la vechiul loc de muncă. Cum graba strică treaba, mulți dintre cei care își încearcă norocul nu studiază atent toate aspectele inviestiției inițiale și, mai ales, investiția ulterioară, când firma este la început, iar cheltuielile sunt mai mari decât veniturile. Alături de estimarea greșită a investiției inițiale, lipsa unor fonduri care să susțină artificial afacerea până când aceasta începe să producă este un aspect fatal al planificării afacerii. Deși spațiile destinate copiilor par o afacere simplă, există multe particularități care impun o planificare foarte atentă a promovării portofoliului de produse în funcție de programul celor mici și al celor mari. Agenda școlară tot mai stufoasă a celor mici, combinată cu activitățile extra-școlare care din punct de vedere cultural au devenit aproape obligatorii, nu lasă mult loc copiilor pentru activități NoGravity Club. Factori agravanți la acest lucru sunt orele prelungite de lucru ale părinților, traficul bucureștean care condamnă furnizorii de servicii la o adresablitate redusă din punct de vedere geografic și o putere de cumpărare în declin. Labirintul acesta de variabile și constrângeri nu fac deloc viața ușoară celor care au curajul să încerce antreprenoriatul pentru copii în România! Care ar fi ingredientele unei petreceri/atelier de copii reușit(ă)? no-gravity-club-berceni-3 În cazul petrecerilor răspunsul este simplu: petrecăreții de orice vârstă caută ineditul. NoGravity Club are succes pentru că oferă servicii noi pe piață și este un loc „unde colegii de clasă nu au mai fost”. Atelierele pentru copii sunt mult mai subtile. Pentru mine un produs de succes este unul flexibil, care permite atât participarea punctuală, respectiv bifarea listei de dorințe a familiei, cât și o inițiere temeinică și o perfecționare în cadrul unor cursuri alcătuite din mai multe module. Nu în ultimul rând, deși sună ca un clișeu, valoarea unui atelier este egală cu valoarea educativă a acestuia. Această dualitate – prezență punctuală și posibilitatea perfecționării – permite părinților să testeze interesul celor mici față de subiectul tratat și analiza corectă a amortizării investiției după urmarea unui curs format din mai multe module. Din păcate piața este saturată cu ateliere de „dezvoltare personală”, a căror valoare este un pic mai mare decât angajarea unei bone educate și bine intenționate. Părinții, hăituți de o agendă profesională tot mai agresivă cu timpul alocat familiei, se transformă în șoferi de taxi pentru copiii lor, pe care încearcă disperați să îi parcheze undeva „educativ și sănătos”. În această grabă, puține sunt deciziile informate vis-a-vis de atelierul de succes pentru cei mici. Cel mai probabil, locurile de joacă care vor apărea în viitor vor avea o „agendă” mai complexă, încercând să combine activitățile distractive cu cele educative de tip „after-school”. Într-un sistem în care meditațiile devin o cutumă încă din ciclul primar nu ar trebui să ne mire dacă în scurt timp vom fi invitați să participăm la ateliere de istorie, limbi străine, matematică, etc, la locul de joacă din colțul străzii. Din păcate părinții, victime ale promisiunilor comerciale, vor propune copiilor tot mai multe activități extra-școlare, inoculând astfel involuntar o superficialitate în educația lor. În proiectele Outdoors tendința este de dezvoltare a taberelor tematice, care prin joc să pot atinge obiective educative altfel puțin atrăgătoare pentru copii. Menționez că nu sunt un fan al acestei abordări care cred că afectează capacitatea de abstractizare a copiilor. O altă tendință tot mai evidentă este dezvoltarea de tabere de aventură care provoacă copiii dependeți de tehnologie și cu puțin apetit pentru activități în aer liber la probe fizice care le testează inclusiv curajul. Recomandări: http://www.palatulnationalalcopiilor.ro/; http://www.scout.ro/  (Cercetașii României).

Got anything to say? Go ahead and leave a comment!

'