X
Va recomand sa cititi si..
Ganduri de la casa

Sunt atât de încântată de statul la casă și la ”țară” încât nu pot să aștept până se adună alte impresii. Nu am încă un colț de rai în grădină (de fapt nu am încă gard, tere...

Elon Musk, antreprenorul care produce ”jucarii” (masina electrica, rachete) pentru oameni bogati

de Oana Grecea ”Personajul”/antreprenorul Elon Musk (din cartea - Elon Musk, Tesla, SpaceX și misiunea construirii unui viitor fantastic, de Ashlee Vance- apărută la Publica) a devenit interesant pentru mine cu ceva timp în urmă când l-am ascultat într-un discurs TED-Ex unde a spus că face ce face din pasiune pentru… fizică.   Primul lucru pe care l-am făcut după citirea cărții a fost să caut reacția antreprenorului la apariția ei. Autorul – un jurnalist al revistei Bloomberg Businessweek – a avut acordul antreprenorului de a scrie povestea lui după ceva negocieri destul de dure. Într-o primă fază Musk a refuzat să coopereze (astfel încât cartea are o perioadă dinainte de Elon, când jurnalistul a luat 200 de interviuri fără acordul acestuia și perioada după Elon), apoi a pus condiția de a citi cartea înainte de a fi publicată. Având în vedere caracterul dificil/controversat al investitorului american de origine Sud Africană, Ashlee Vance s-a asigurat de faptul că Musk nu va interveni pe text și a evitat de a spune Da acestei cereri. (după multe căutări am găsit pe Quora răspunsul. Musk a spus la prima citire că este o carte ok iar când presa a sărit pe el cu întrebări a început să spună că unele lucruri nu au stat chiar așa…). Elon Musk, așa dur și necioplit față de angajații săi fideli care și-au sacrificat mereu familia și viața personală este totuși noul meu erou/antreprenor pe care-l admir, după Richard Branson. Cu un stil diferit, orientat mai degrabă spre un Steve Jobs nu spre Branson, Musk este tipul de om care mută munții din loc punând și el umărul, nu numai angajații săi. Dacă Branson reușește să selecteze oameni capabili care să-i facă treaba, le recunoaște meritele și-i ține aproape de companiile sale, Musk are meritul de a ști în amănunt cu ce se ”mănâncă” fiecare din afacerile sale și de a-i face pe oameni să-l urmeze pentru viziunile sale nu pentru beneficii salariale. Branson notează pe un carnețel orice idee a lui sau a angajaților săi, Musk reține tot și urmărește pas cu pas dorințele sale, fără a nota nici măcar un cuvințel. Branson se înconjoară și se bazează pe echipa sa de comunicare, Musk o ignoră și comunică când și cum vrea el. Nu pot să spun decât că fiecare joacă după temperamentul său… Dar să vă spun întâi pe scurt de ce îl admir pe acest om, supranumit Ironman II (în comparație cu Branson, căruia i se spune ”Superman Returns”). În prezent deține acțiuni la societăți ca Tesla (produce mașini electrice), SpaceX (produce rachete comerciale la prețuri accesibile și-și dorește ca tot mai multă lume să-și permită să ajungă pe Marte) și SolarCity (energie solară). Musk nu se bazează pe noroc, a citit și muncit foarte mult și nu vorbește doar pentru a face conversație. Nu anunță provocări tehnologice de domeniul SF de dragul publicității, ci pentru că el chiar crede în ele și le vede posibile. Urăște greșelile gramaticale din mailurile primite și nu mai reține/citește nimic dacă a găsit așa ceva în mesaj. Ori de câte ori a fost posibil, companiile lui Musk au încercat să facă lucrurile de la zero și să regândească mare parte din ceea ce industriile aerospațială, auto și solară acceptaseră deja drept convenție. Spre exemplu, se pregătește să investească într-o Gigafabrică care să producă baterii litiu-ion (Tesla consumă deja o cantitate uriașă din producția mondială de baterii și va avea nevoie de și mai multe pentru producția automobilelor sale), în condițiile în care există deja producători, dar el consideră că este mai eficient să aibă propria fabrică. Dacă unii antreprenori și teorii antreprenoriale se bazează pe faptul că externalizarea este de preferat pentru scăderea costurilor, Musk pare să gândească altfel, considerând că producția proprie îi reduce costurile (SpaceX își construiește între 80-90% din rachete, motoare, electronice și alte piese). În facultate a studiat economia, a participat la concursuri de public speaking și a început să afișeze acel brand de implicare și competitivitate care îi caracterizează comportamentul de astăzi. Se spune despre el că de la o vârstă foarte mică părea mereu că are câte o carte în mâini. ”Trebuia să văd un motiv în spatele unei note. Preferam să joc jocuri video, să scriu software și să citesc cărți decât să obțin un zece dacă nu aveam niciun motiv să vreau acel zece”. Una din fazele interesante ale cărții a fost cea în care se povestește despre procesul de recrutare din compania SpaceX. Toți potențialii angajați care ajung la finalul unui lung proces de recrutare sunt supuși unei ultime probe. Trebuie să scrie un eseu pentru Musk, despre motivul pentru care vor să lucreze la SpaceX. Apoi candidatul intră la un interviu cu Musk care poate dura între 30 de secunde și cincisprezece minute. Candidatul este avertizat așa: ”Probabil că Elon va continua să scrie e-mailuri și să lucreze în prima parte a interviului, fără să spună prea multe. Nu intra în panică, e ceva normal. Eventual se va întoarce cu scaunul înspre tine. Chiar și atunci, s-ar putea să nu se uite direct în ochii tăi sau să nu vorbească cu tine. Nu intra în panică. Este normal. Când va veni momentul, va vorbi cu tine”. Iar interviul va continua cu ”Ghicitoarea” cu care îi provoacă Musk: ”Ești pe suprafața Pământului. Mergi un kilometru către sud, unul către vest și unul către nord. Și ajungi fix în locul de unde ai plecat. Unde te afli?”.  Unul dintre răspunsuri ar fi Polul Nord, iar majoritatea inginerilor se prind imediat. Așa că Musk întreabă: ”Unde ai mai putea să fii?” Celălalt răspuns este undeva aproape de Polul Sud, unde, dacă mergi un kilometru către sud, circumferința pământului devine de un km. Nu ți-ai dori însă nicicum un șef ca Musk, indiferent cât de vizionar ar fi el. Nu răsplătește nici măcar cu o vorbă bună munca angajaților, în general tot ce poate spune când ceva este în regulă este cuvântul OK, iar oamenii săi, chiar și cei mai buni nu rezistă prea mult timp în preajma sa. Exemplul de cruzime al stilului lui Musk l-a reprezentant concedierea asistentei personale care l-a slujit peste un deceniu. ”Mary Beth Brown părea deseori o extensie a lui Musk – singura persoană care avea acces în toate lumile lui. Timp de peste un deceniu, ea renunțase la viața personală pentru Musk, plimbându-se săptămânal între Los Angeles și Silicon Valey și lucrând până târziu în noapte  și chiar și în week-enduri. Brown s-a dus la Musk și i-a cerut să fie plătită la același nivel cu directorii de top din SpaceX, deoarece se ocupa de o foarte mare parte din programul lui Musk la cele două companii, de la activități de PR la decizii de afaceri. I-a răspuns că ar trebui să-și ia concediu, iar el o să-i preia sarcinile pentru a evalua cât de grea e munca ei. Când Brown s-a întors din vacanță, Musk a anunțat-o că nu mai are nevoie de ea”. Elon Musk are 1,85 metri dar pare și mai înalt. Conduce un sedan roșu Tesla Model S, are o avere netă estimată la 10 miliarde de dolari. Locuiește la Los Angeles și are o vilă în Bel Air. Musk împarte custodia celor 5 băieți – gemeni și tripleți – cu fosta sa soție, Justine, și petrece patru zile pe săptămână cu ei. Musk își calculează atent orele pe care le petrece săptămânal în avion, ca să estimeze dacă și cât de mult scapă lucrurile de sub control. Născut la 1971, el a crescut la Pretoria, un oraș mare din nord-estul Africii de Sud. A ajuns în Statele Unite la 20 de ani. Am neglijat să spun despre Musk că scria jocuri video de la vârsta de 12 ani și a și vândut unul, apoi a fost fondatorul PayPal pe care a vândut-o și astfel a făcut primii bani serioși din viața sa (povestea e evident mai lungă și cu mai multe nuanțe dar mi-am dat seama că informația este necesară pentru a nu crede că Elon Musk este unul din băieții de bani gata). Aș încheia cu o notă de regret pentru faptul că în România nimeni nu sprijină un asemenea demers jurnalistic (presupunând că am avea antreprenori atât de geniali cum este Musk sau măcar pe-aproape). Autorul le-a mulțumit șefilor săi de la Bloomberg Busineweek pentru că i-au dat libertatea (timp de doi ani!!!) să-și desfășoare acest proiect. ”Mă îndoiesc că mai există alți doi oameni care să sprijine mai mult jurnalismul de calitate”. Despre Tesla (mașina electrică) Tesla a transformat mașina într-un gadget – un dispozitiv care devine și mai bun după ce-l cumpărai. Este un computer pe roti. Mașina a ajuns simbolul suprem al statutului social în rândul tehnofililor bogați, permițându-le să-și afișeze averea și să pretindă că ajută mediul. Tesla miza pe mașini integral electrice, pe care oamenii chiar să și le dorească și care forțează limitele tehnologiei. Tesla vinde mașinile direct prin internet sau în magazine similare magazinelor Apple, amenajate în centrele comerciale de lux (nu prin dealeri). Mașinile electrice nu necesită schimbarea uleiului sau celelalte proceduri de mentenanță ale mașinilor tradiționale. Cele câteva probleme apărute în operarea modelului S al Tesla au fost rezolvate în felul următor. ”Noaptea, în timp ce proprietarul dormea, inginerii Tesla se conectau la mașină prin internet și descărcau actualizări în software-ul mașinii. Când clientul pleca cu mașina a doua zi dimineața și descoperea că totul funcționează cum trebuie, avea sentimentul că reparațiile fuseseră făcute parcă de spiriduși invizibili”. După cea a luat o mașină în teste, Musk a venit cu modificări. Cum nu-și notează niciodată nimic, memorase toate schimbările (80!!) pe care le voia și revizuia săptămânal lista pe care o avea în minte. Asemeni lui Steve Jobs care ținea la designul telefoanelor sale, și Musk și-a chinuit angajații până i-au proiectat deschizătorile de ușă ”invizibile” de la depărtare, ele apărând doar când te apropii de vehicul și vrei să deschizi ușa… Mi-am mai notat din carte: ”Dacă regulile te împiedică să faci progrese, atunci trebuie să te lupți cu regulile”, spune Musk. Dacă nu încerci, Musk te consideră un ratat. Musk decisese de mult – în stilul său rational – că energia solară era o alegere logică. Suprafața pământului primește într-o oră suficientă energie solară cât consumul nostrum global annual, din toate sursele. Progresele în eficiența panourilor solare au fost constante. Dacă energia solară este destinată să devină sursa predilectă a omenirii, atunci acest viitor ar trebui construit cât mai repede posibil. ”Cel mai mare conflict cu copiii îl am atunci când le restricționez jocurile video, pentru că altfel s-ar juca tot timpul. Regula este să citească mai mult decât se joacă pe computer. Și n-au voie nici să joace jocuri video prea stupide” – Elon Musk.   O declarație în engleză, de la un fost angajat (găsită în documentarea mea pe Quora), care reflectă exact ce spune și cartea și ce spuneam mai sus – e și greu și inspirational să lucrezi cu Elon Musk - : ” Working with him isn’t a comfortable experience, he is never satisfied with himself so he is never really satisfied with anyone around him. He pushes himself harder and harder and he pushes others around him the exact same way. The challenge is that he is a machine and the rest of us aren’t. So if you work for Elon you have to accept the discomfort. But in that discomfort is the kind of growth you can’t get anywhere else, and worth every ounce of blood and sweat”. Și un video realizat de cei de la Bloomberg Business (revista la care lucrează autorul), pentru cei care doresc să investească 45 de minute din viața lor pentru a cunoaște în imagini povestea lui Elon Musk (în engleză):

Got anything to say? Go ahead and leave a comment!

'