X
Va recomand sa cititi si..
Ganduri de la casa

Sunt atât de încântată de statul la casă și la ”țară” încât nu pot să aștept până se adună alte impresii. Nu am încă un colț de rai în grădină (de fapt nu am încă gard, tere...

Nov 23, 2012 - Familiale    No Comments

EXPERIENTE PERSONALE. In pas cu moda

 

Astăzi este la modă să fii cool, să vorbești prostii, să fii popular, să ai iPad, iPhone sau xBox. Ca să nu mai vorbim de hainele de pe tine care trebuie să fie de firmă. Copiii sunt judecați și se împrietenesc după aceste criterii. Ce putem face ca să înțeleagă că aceste lucruri sunt iluzorii?

Încă din clasa I, Maria a avut de suferit că nu era prietenă cu cea mai populară fată din clasă. Asta a dus la excluderea ei din cercul fetelor prietene, ceea ce a făcut-o să sufere. Pot să înțeleg asta, pentru că dorința de a fi acceptat este mare la copii și îi poate traumatiza mult timp în viață. În prima excursie cu clasa, am decis să nu merg pentru a-i lăsa independența de care are uneori nevoie. Am condus-o doar până la autocar unde se baza ca va fi colegă de scaun cu o anumită fată. S-a trezit însă singură în ”bancă” deoarece fetele se înghesuiră cu toatele în jurul celei populare.

Prietena mea care are o fată aproape adolescentă, talentată la desen, teatru, etc îmi povestea recent că deși copilul este foarte plăcut în toate mediile în care se învârte, nu face parte din niciun grup sau cerc de prieteni ce depășește două persoane.

Astea sunt cazurile în care, tu ca părinte, nu poți face mare lucru pentru copilul tău.

Părinții dau tonul

Dar sunt și cazuri în care părinții sunt cei care dau tonul.

Dacă băieții de zece ani vorbesc prostii, înjură și au curajul să se ia la harță cu cineva, se cheamă că sunt cool. Dacă vrei să serbezi ziua copilului, cel mai la modă este, dacă ai băiat – la Lasermega Zone – unde o rezervare de trei partide de 20 de minute costă 50 lei/persoană. Pentru fetele de până în 10 ani mai merge încă un McDonald’s, cu condiția să triplezi cheltuielile inițiale, pentru că fiecare copil de această vârstă vine însoțit de unul sau doi adulți.

Ca invitat la o aniversare, trebuie mereu să ai grijă ce cadou oferi. Aproape nu mai poți cumpăra ceva pentru un copil sub prețul de 50 lei. I-am cumpărat anul trecut unui băitețel un leggo (45 lei costa atunci) și l-a aruncat cât colo, alături de vorbele: ”iar leggo? Mai am o grămadă!” Trebuie mereu să fii atent la ce e la modă inclusiv printre jocuri, cărți sau haine.

O haină dacă o cumperi cadou, neapărat trebuie să aibă pe etichetă un nume de firmă cunoscut, altfel e ca și cum nu ți-ai onorat/respectat sărbătoritul. Copiii văd din reclame sau de la ceilalți colegi nume de firme de fashion și își doresc să aibă așa ceva, pentru a fi la modă, pentru a se simți acceptați și plăcuți de anturaj. Și asta de la cele mai fragede vârste. A fi admirat pentru hainele cu care te îmbraci înseamnă că ești cool.

O altă amică a vrut să serbeze ziua băiatului trecut de 10 ani acasă, cu câțiva copiii, după posibilități. Dar pentru că nu deținea ”măcar” un xBox a trebuit să regândească planul de serbare.

Cineva spunea recent la un seminar între părinți că nu s-a simțit nicăieri mai penibil decât la ședințele cu părinții unde dacă nu ești de-acord cu banii solicitați înseamnă că ești un zgârcit, un neadaptat sau neinteresat. Cei câțiva părinți – pentru că nu știu cum se face, chiar și la școli de stat, domină majoritatea cu bani – care se opun alocării de sume mari sunt din ce în ce mai puțini și nu reușesc să fie o voce suficient de puternică.

Iar discrepanțele între copiii cool și cei normali sunt, pe zi ce trece, tot mai mari. Pentru că s-au schimbat valorile. Pentru că noi, ca părinți, nu reușim să ne convingem odrasla că ceea ce vede la colegul nu este ceea ce are nevoie (pentru că uneori poate chiar are nevoie).

De moda telefoanelor cu touch nici nu mai vorbesc. Băieții au încă de la primul telefon direct un SMART, indiferent că vârsta lor este de 6-7 ani. Copiii vor ceea ce văd la părinți, ceea ce li se permite de-acasă. Dacă cei cu bani s-ar abține să-și afișeze opulența, poate că și cei mai fără bani ar reuși să-și facă copilul să nu mai tânjească după cai verzi pe pereți cu nume de firmă… Dar poate că soluția este alta și nu am găsit-o eu încă.

Got anything to say? Go ahead and leave a comment!