X
Va recomand sa cititi si..
Ganduri de la casa

Sunt atât de încântată de statul la casă și la ”țară” încât nu pot să aștept până se adună alte impresii. Nu am încă un colț de rai în grădină (de fapt nu am încă gard, tere...

Khan Academy – o scoala care respecta ritmul fiecarui copil

 

by Oana Grecea

Prima dată am auzit de KhanAcademy acum câteva luni, când copilul a început lecții de programare basic la Coder Dojo (mișcare internațională, gratuită, non-profit, care își dorește să ofere copiilor spații pentru învățarea programării pe calculator).

Acolo li s-a recomandat drept spațiu de lucru, de exerciții și învățare platforma Khan Academy.org. Nu am explorat mai mult decât partea de programare pe care umbla copilul, dar aveam să constat că site-ul e plin de lecții de matematică pentru toate nivelurile, fizică, chimie, biologie etc.

În afara numelui care-mi era cunoscut, titlul cărții – O singură școală pentru toată lumea – m-a atras chiar dacă nu aș fi auzit de Khan Academy. Dar despre fondatorul ei, respectiv despre Salman Khan nu știam absolut nimic.

Am descoperit cu plăcere și interes această carte editată de Publica – care sper să ajungă în mâinile cât mai multor părinți, profesori dar și inspectori ori factori de decizie din Ministerul Învățământului.

Ritmul învățării este o chestiune de stil și nu de inteligență”, spune Salman Khan care militează în paginile sale spre o altfel de școală.

Cum a început succesul acestui om? Cu lecții de matematică date prin internet unei verișoare, cu înregistrări pe youtube ale lecțiilor – care s-au transformat apoi în meditații pentru mai mulți copii. Și toate astea, dintr-o debara. El spune că, ”prea des se întâmplă ca elevi sau studenți inteligenți și motivați să fie dezamăgiți de experiențele lor educaționale. Prea mulți copii își simt încrederea trădată”.

În opinia lui Khan, școala viitorului ar trebui gândită ca o versiune actualizată a unei instituții cu o singură clasă. El preferă varianta lucrului cu mai mulți copii și mai mulți profesori la o clasă și nivel individual de studiu, după ritmul fiecăruia.

Filmulețe sale încărcate pe youtube sunt făcute ca fiecare copil să studieze și aprofundeze când vrea, când poate și cât timp dorește să insiste asupra lor. Pentru că studiile arată că oamenii își pot păstra concentrarea între 10 și 18 minute, Khan nu a făcut lecțiile foarte lungi. Implementarea sistemului lui a făcut ca în unele clase, cei considerați înceți și mai slabi să-i depășească pe cei buni, după ce și-au însușit anumite lipsuri.

Lecțiile lui sunt disponibile pe site-ul KhanAcademy – https://www.khanacademy.org/ – cu mențiunea că sunt în engleză. Platforma începută în debara și cu resurse minime, a fost urmărită și de Bill Gates și de copiii acestuia.

Am luat contact pentru prima oară cu Sal Khan și Khan Academy la fel ca mulți alți oameni – folosind aceste instrumente extraordinare alături de copiii mei. Viziunea și energia lui Sal Khan față de modul în care tehnologia poate transforma radical viitorul educației sunt contagioase. Khan este un adevărat pionier al integrării tehnologiei în procesul învățării. Mă bucură faptul că, prin această carte, mult mai mulți oameni îl vor cunoaște pe acest inovator revoluționar” – spune Bill Gates, cofondator și președinte Microsoft.

Chiar dacă SUA este zona cea mai propice inovației – o combinație unică de creativitate, spirit antreprenorial, optimis și capital, nici aici lucrurile nu stau cum ar trebui. Născut în această țară, din părinți imigranți, Sal Khan vrea să schimbe sistemul educațional, deoarece, spune el, educația tradițională este incapabilă de a maximiza capacitatea creierului de a învăța prin asocieri. Peste tot în lume se pare că școala își măsoară eforturile în calupuri de timp și nu în grade de stăpânire a materiei.

Universitățile și studenții care își doresc o carieră trebuie să rezolve o contradicție: pe de o parte, societatea de azi vede facultatea ca pe o trambulină pentru angajare; pe de altă parte, facultatea nu pare să fi îmbrățișat vreodată latura vocațională a educației formale” – exemplifică Khan.

M-a pus pe gânduri un alt fapt semnalat în carte. ”Dintre toții copiii care încep școala anul acesta, 65% vor avea slujbe care nu s-au inventat încă”. Asta înseamnă practic că nu știm pentru ce ne pregătim copiii în ziua de azi, că nu le putem spune ce slujbe își vor putea alege, pentru că nici noi nu știm.

De aceea, spune Khan, ”de vreme ce nu putem prezice ce vor trebui să știe copiii noștri peste zece sau douăzeci de ani, ce îi învățăm este mai puțin important decât cum îi învățăm să învețe singuri. Sarcina primordială a educației este să le arate copiilor cum să învețe. Să-i facă să vrea să învețe”.

Ca o concluzie înainte de multele citate și învățăminte subliniate în carte, aș vrea să vă povestesc faptul că după ce era la capătul puterilor și resurselor financiare (Khan se lăsase de serviciu pentru a face aceste filmulețe și trăia din puținele economii) au început să vină și recompensele și donații substanțiale care să-l ajute să ducă mai departe munca începută. Mi-a dat speranțe că atunci când crezi că munca este în zadar s-ar putea să ai norocul ca lucrurile să se schimbe…

 

Am mai reținut din carte, următoarele:

–         ”Nu mărgini educația unui copil în funcție de propria ta cunoaștere, căci el s-a născut într-un alt timp” (Rabindranath Tagore).

–         ”Elementele educației ar trebui prezentate în copilărie, dar fără a-i obliga la ceva. Cunoașterea acumulată prin constrângere nu rămâne în minte. Așadar, nu folosiți constrângerea, ci faceți în așa fel încât educația timpurie să pară un soi de amuzament; astfel va ieși la iveală aplecarea naturală a copilului” – Platon, Republica

–         A preda – este o artă creativă, intuitivă și foarte personală.

–         În sistemul tradițional de învățământ, timpul alocat învățării unui nou concept este fix, iar cel dedicat înțelegerii subiectului variază.

–         Învățarea fără gândire este muncă pierdută; gândirea fără învățare este periculoasă. – Confucius

–         Când tragem linie, realizăm că suntem proprii noștri educatori.

–         ”Când te-ai oprit din învățat, poți spune că ai îmbătrânit, fie că ai douăzeci sau optzeci de ani. Atâta timp cât înveți, ești tânăr. Cel mai bun lucru în viață este să-ți menții mintea tânără” – Henry Ford

–         ”Este complet fals și dureros de arbitrar să rezervăm jocul și învățarea pentru copii, munca pentru adulți și regretele pentru bătrâni”. – Margaret Mead

–         Pe măsură ce ritmul schimbării crește, se poate ca abilitatea de a învăța lucruri noi să fie cel mai important avantaj.

–         Din cauza cererii de talent și a recunoașterii faptului că diploma universitară și media generală nu sunt cei mai buni indicatori ai creativității, inteligenței și pasiunii, angajatorii de top au început să se raporteze la practica pe timpul verii ca la un club sportiv.

–         Motivația, cultura unei comunități și instrumentele de explorare sunt cele care determină aprecierea pentru arte, nu notele și cerințele cursurilor.

–         În SUA există chiar și programul de burse Thiel. Bursierii Thiel sunt douăzeci de studenți de elită care primesc fiecare 100.000 de dolari dacă renunță la facultate și lucrează la o idee sau un proiect ambițios.

–         Lungimea chinuitoare a orelor reprezintă un obstacol în calea creativității, dar și ciopârțirea timpului în lecții.

–         În condițiile în care legăturile dintre oameni se înmulțesc și avem nevoie de mai multe inovații, educația convențională continuă să descurajeze și să excludă.

Despre autor:

Salman Khan s-a născut și a crescut în Metairie, Louisiana, fiu al unor imigranți din India și Bangladesh. Înainte să înființeze KhanAcademy, a lucrat ca analist de fonduri speculative, specialist în inginerie la Oracle și consultant pentru câteva start-up-uri în Silicon Valley.

Khan deține un MBA de la Harvard Business School și trei licențe în matematică, inginerie electrică și automatizări-calculatoare de la MIT.

Despre carte a mai scris o recenzie și Claudiu Vrânceanu de la Wall Street, pe care o puteți citit aici.

1 Comment

  • avatar

    Foarte interesant articolul. Cred ca invãţãrea ţine de ritmul fiecãruia dintre noi dar din pãcate, astãzi nu se ţine cont prea mult de acest lucru. Despre a învãţa cum sã înveţi, eu am aflat de la profesorii mei, cu mult timp în urmã, astãzi însã copiilor li se apreciazã “competenţele” deşi cei mai mulţi nici mãcar nu au înţeles care ar fi acestea, darmite sã le mai şi aibã! Plãcerea de a învãţa este cheia notelor bune din timpul şcolii şi a existenţei interesului pentru cunoaştere pentru tot restul vieţii. Odatã ce ai prins gustul cunoaşterii, acesta nu se va pierde cu timpul şi indiferent câţi ani ai, vei fi la fel de dornic de a şti.

Got anything to say? Go ahead and leave a comment!