X
Va recomand sa cititi si..
Ganduri de la casa

Sunt atât de încântată de statul la casă și la ”țară” încât nu pot să aștept până se adună alte impresii. Nu am încă un colț de rai în grădină (de fapt nu am încă gard, tere...

Lucruri marunte cu efecte mari (small data)


Un proverb chinezesc spune că oamenii au parte de trei oportunități în viață – și, dacă profită de ele, se prea poate să mai primească încă trei. Din punctul meu de vedere, a citi Small Data  (carte apărută la editura Publica), de Martin Lindstrom (un scandinav stabilit în SUA) este ca și cum ai identifica o opțiune prin care să-ți deschizi mintea și să mergi mai departe mai bogat sufletește și în informații. Se știe, informația înseamnă putere. ”Abilitatea de a identifica opțiuni și posibilități nu vine doar cu vârsta și experiența, ci se manifestă și atunci când ne deschidem mintea”, spune Lindstrom.

Citeam în cartea asta că în ultimii câțiva ani, paturile s-au mărit, la propriu, ca o consecință a faptului că adolescenții și adolescentele le folosesc drept centre de comandă. Pentru mulți adolescenți și chiar pentru studenți, patul este locul în care citesc, învață, moțăie, pierd timpul, scriu mesaje, postează în rețele sociale, folosesc FaceTime, vorbesc pe Skype, ascultă muzică și urmăresc videoclipuri, de obicei în același timp (scaunele încă există, dar au în mare parte rolul de suport pentru haine). Sunt perfect de-acord cu spusele lui Lindstrom, un autor care a scris cartea după ce a străbătut toată lumea, în calitatea sa de consultant de branduri.  El a ”căscat” ochii mai mult decât o facem noi în mod obișnuit dar sunt convinsă că după citirea cărții, mulți dintre noi ne-am putea gândi la multe lucruri altfel decât o făceam până acum.

Oamenii caută echilibrul. Cu cât ne mișcăm mai repede, cu atât vom deveni, în anumite privințe, mai lenți. S-ar putea ca acest proces să nu fie întotdeauna conștient, dar inconștient căutăm cu toții să echilibrăm accelerarea prin leneveală, agitația prin răbdare, vorbăria prin liniște. De unde știu asta? Pentru că small data sunt peste tot, dacă știm unde să ne uităm”, spune autorul.

Știți că cei cu mulți prieteni pe Facebook tind să aibă o stimă de sine mai scăzută decât media? Sau că, cu cât utilizatorii Facebook sunt mai nevrotici, cu atât sunt mai predispuși să publice preponderent fotografii? Un articol din New York Times raporta că, așa cum lăsăm o amprentă de ADN emoțional în urma noastră, la fel concentrăm emoțiile și în parolele noastre.

Small Data îți dezvăluie o mulțime de lucruri la care nu te-a fi gândit niciodată, lucruri care schimbă percepții și chiar acțiuni.

Un prim test indicat în carte: stabiliți cum vor oamenii să fie percepuți de restul lumii, cerându-le să vă arate piesa lor vestimentară preferată.

Dormitoarele transmit întotdeauna, în tăcere, mai multe informații decât reușesc oamenii, în general, folosind cuvinte. Rețele sociale sunt noul perete din dormitor”.

Paginile principale din rețelele sociale și locuințele offline au în comun un aspect esențial: doar o mică fracțiune din ceea ce publicăm în rețelele sociale seamănă bine cu ceea ce se întâmplă cu adevărat în viețile noastre – iar casele noastre reale sunt adesea construcții realizate în funcție de cine credem că suntem.

Ce obiceiuri mai avem?

Preferințele noastre cromatice se formează adesea pe baza culorilor în care erau vopsiți dormitoarele noastre din copilărie.

Vederea purtătorilor de ochelari trecuți de 50 și 60 de ani este de două sau de trei ori mai proastă decât vederea medie a unei persoane de 40 de ani.

Studiile arată că, achiziționând mai multe sucuri și gustări, suntem predispuși să le consumăm.

Dacă cineva stoarce până la ultima picătură un tub de pastă de dinți și îl aruncă fără capac, este o persoană preocupată să economisească. Consumatorii care aruncă tuburile de pastă de dinți cu capacul strâns bine, își permit foarte rar să se relaxeze și evită să arate cine sunt cu adevărat sau să se resfețe în lux. ”Consumatorii care aruncă tuburi de pastă de dinți pe jumătate pline sunt, în general, oameni ceva mai puțin siguri pe ei înșiși decât cei care așteaptă până când tubul se golește complet. Toate acestea… le-am observat într-o simplă pubelă”.

Cu cât există mai mult contact fizic într-o țară, cu atât este mai sănătoasă țara.

Orice fată care are și poartă pantofi știe că încălțămintea reflectă starea și atitudinea ei și că pantofii, asemenea muzicii, pot în egală măsură să arate și să dicteze felul în care se simte cineva.

Pentru că multe din lucrurile pe care le facem – conștient sau nu – sunt aparențe și nu esențe, făcute mai mult pentru alții decât pentru noi, autorul crede că fericirea vine din numărul de zile punctuale din ultimul an pe care și le amintește o persoană. ”În loc să fie măsurată liniar, fericirea ar trebui percepută ca o colecție de ”momente”. Cu alte cuvinte tragem o linie și vedem ce ne amintim din tot ce am făcut în ultimul an. Suma ar însemna momentele noastre sincere și reale de fericire.

 

Caracteristici ale unor țări după criterii aparent nesemnificative:

TOKYO, JAPAN - JULY 8: Women ride a train in a compartment for "women only" at Shinjuku station July 8, 2003 in Tokyo, Japan. Keio operates carriages for female commuters on trains that leave the station after 23 o'clock. Female only long-distance buses will be implemented from July 18th running between Tokyo and Osaka. (Photo by Junko Kimura/Getty Images)

În Japonia bucătăria și spălătoria sunt singurele zone ale casei în care numai japonezele căsătorite ”au dreptul” să intre. Nu este o lege formală, ci un obicei nescris.

Japonia este țara cu cel mai mare număr de hoteluri pentru sex și cu vagoane de tren destinate exclusiv femeilor, pentru a le proteja de pipăieli.

Atunci când un măcelar japonez îi înmânează o friptură unui cumpărător, nu o trântește pe tejghea, ci răsucește complicat hârtia de măcelărie în jurul bucății de vită. Apoi iese din spatele galantarului și pune carnea împăturită în mâinile cumpărătorului. Efectul este dublu. Prin folosirea ambelor mâini pentru a pune pachetul în mâinile clientului, angajatul ține indirect mâinile unui străin, atrăgându-l într-un fel de intimitate.

Atunci când ne folosim ambele mâini pentru a oferi ceva unei persoane, aceasta va primi în mod automat acel lucru cu ambele mâini. Una dintre măsurile fericirii unei țări este capacitatea populației indigene de a intra în contact fizic.

Japonia este o societate în care populația indigenă își reprimă emoțiile, mulți localnici simțindu-se incapabili să-și exprime creativitatea sau imaginația.

Rezidenții străini vă vor spune mai degrabă adevărul despre o țară și o populație, în timp ce populația indigenă nu poate sau nu vrea.

Danemarca este țara în care, locuință după locuință, familiile își instalează în sufragerii colecții Brio de trenulețe și căi ferate miniaturale. Brio este producătorul suedez de șine și trenuri din lemn nemotorizate, toate de cea mai bună calitate.

startpage_hero_33710_my-first-railway-bo-set

Producătorii danezi de mobilier  pentru bucătărie folosesc adesea termenul de ”bucătărie pentru discuții” atunci când se referă la o bucătărie scumpă și bine utilată, care este folosită mai rar pentru a găti și mai degrabă ca fundal teatral pentru musafiri.

Scandinavii preferă o dietă bogată în alimente mai consistente și mai grase, în timp ce hrana mediteraneeană este mai ușoară, bazată pe mult ulei.

Când te afli în Rusia, nimeni nu este însuflețit. Nimeni nu zâmbește și nu râde.

Vladimir Putin a exilat cazinourile și sălile de jocuri de noroc în regiuni îndepărtate, inclusiv în Armenia, Belarus, Georgia și Crimeea.

Siberia este masa de lângă ușile bucătăriei dintr-un restaurant, locul din tribună atât de îndepărtat de teren încât ai fi mai câștigat dacă ai urmări meciul de acasă, la televizor, momentul când petreci de unul singur, pentru că nu a venit niciun invitat. Geografic vorbind, Siberia se referă la cele aproximativ douăzeci de milioane de kilometri pătrați de teritoriu cuprins între Oceanul Arctic și munții Kazahstanului și până la granițele cu Mongolia și China. Cele mai căutate mănuși de iarnă sunt cele făcute din blană de câine. Moda se oprește la granița cu Siberia, unde prioritatea este să supraviețuiești, nu să epatezi.

În Rusia, creativitatea este, de regulă, suprimată.

Ce lipsea părinților din Rusia, în special mamelor, în propriile vieți: Libertate. Detașare. Lipsa responsabilității. Timp. Pe scurt, o mare parte din calitățile pe care le atribuim în general copiilor.

Arabia Saudită – viața se trăiește rareori fără extravaganță. Este singura țară din lume în care femeilor nu li se permite să conducă mașini.

Care este legătura dintre magneții de frigider ai rușilor și cei ai saudiților? Nevoia de evadare. În Rusia, alcoolul înseamnă evadare. În Olanda, canabisul înseamnă evadare. În Statele Unite, pastilele înseamnă evadare.

În Rusia, comerțul electronic presupune comandarea online a unui produs și apoi ridicarea comenzii dintr-un magazin apropiat. Atunci când comanzi ceva în Rusia, nu există nicio garanție că pachetul va ajunge atunci când ar fi trebuit sau că va ajunge pur și simplu vreodată.

După ce ne-am dat seama că bunicii din Rusia cumpărau aproximativ 40% dintre jucării, am creat și un sistem prin care aceștia puteau adăuga trăsăturile nepoților, intervalul de prețuri preferat, visurile copilului, subiectele prin care se apropiau cel mai mult de copii și chiar o listă cu jucăriile dorite.

Rusoaicele sunt extrem de introvertite.

Geamurile hotelurilor americane sunt sigilate sau vopsite, astfel încât să nu mai poată fi deschise, ori fabricate în așa fel încât să nu poată fi de la bun început deschise și închise. Acest aspect se aplică inclusiv la Casa Albă.

America este o țară, dar în același timp este o colecție de idei și aspirații.

Și în America, și în Rusia, bărbații evadează. În Rusia, bărbații dispar la bordul pescadoarelor îngreunate de lăzi cu vodtcă. În America, bărbații merg la golf.

În China, creativitatea este aproape inexistentă. India e pur creativă și haotică.

India – în fiecare an, aproximativ opt milioane de mirese indiene, majoritatea adolescente, se căsătoresc cu tineri aleși de părinții lor. În India, soacra este ca un șerif al gospodăriei, impunând reguli de control al calității pentru fiecare aspect al vieții domestice. Culoarea este importantă în India, iar această preocupare începe de timpuriu în viață.

În India, cafeaua este dulce și se face cu lapte, fără să semene deloc cu cea pe care o beau occidentalii.

Există o corelație directă între apetitul unui bebeluș și liniștea sufletească. Peste tot în lume copiii sunt mofturoși la mâncare, dar în Mexic, dacă un copil refuză o masă pe care i-a pregătit-o mama lui, ea, și nu copilul va fi învinuită de soț. Dacă bebelușii se îngrașă, în cultura mexicană mamele câștigă și lucrurile sunt privite în mod aprobator.

Conexiunea culturală tacită dintre greutatea unui bebeluș și starea sa de sănătate și fericire este unul dintre motivele pentru care nivelurile de obezitate sunt atât de mari în Mexic, și de fapt, în toată America Latină.

În condițiile în care franțuzoaicele nu lucrează de acasă, mâncărurile congelate au devenit atât de populare în Franța, încât inclusiv unele restaurante din Ghidul Michelin au început să folosească ingrediente congelate.

În Brazilia am descoperit puține licăriri de huzur sau extravaganță. Brazilia este o țară sentimentală, inimoasă și ospitalieră, care, spre ghinionul ei, este dominată de corupția la nivel înalt din aparatul guvernamental, de o infrastructură suprasolicitată, de un sistem educațional slab finanțat și de discrepanțe uriașe între bogați și săraci.

Identitatea națională a Braziliei, se învârte în jurul a trei lucruri: fotbal, bere și plajă.

În Brazilia, cei care beau o bere premium o așezau în așa fel încât eticheta să poată fi văzută și de ceilalți din încăpere. Dacă berea era mai puțin scumpă, eticheta era poziționată spre interior.

Berea – oamenii o consumă aproape exclusiv în contexte sociale, înconjurați de grupuri mari de prieteni. Berea juca rolul unui instrument de transformare, dizolvând granițele emoționale.

Cultura neozeelandezilor este bizar de asemenătoare cu cea scandinavă.

Brazilia este cea mai mare țară catolică din lume. 60% dintre cetățenii ei declarându-se catolici, însă procentul a scăzut de la 92% cât era în 1970.

Italia și Brazilia erau divizate chiar și din punct de vedere geografic într-o manieră asemănătoare, sudul simbolizând plăcere și viață fără griji, iar nordul reprezentând afaceri, eficiență și ordine.

S-a dovedit că rapiditatea în mișcare este unul dintre elementele-cheie pentru a înțelege China.

 

 

Got anything to say? Go ahead and leave a comment!

'