X
Va recomand sa cititi si..
Ganduri de la casa

Sunt atât de încântată de statul la casă și la ”țară” încât nu pot să aștept până se adună alte impresii. Nu am încă un colț de rai în grădină (de fapt nu am încă gard, tere...

Sfaturi pentru antreprenori de la Richard Branson

 

by Oana Grecea

În stilul virgin” (a cincea carte editată de Publica aparținându-i lui Branson) nu se dezminte să fie o sursă de inspirație antreprenorială sau de lecții de viață. Chiar dacă ea înseamnă o colegere de texte publicate de Branson în diversii medii, ideile sunt idei iar stilul lui rămâne același. Citind parcă îl aud vorbin și făcând ceea ce spune.

Că sunt fan Branson nu mai este o noutate. Am scris până acum pe blog despre toate cărțile lui: Afacerile, pentru oameni, Lecții din școala vieții, Pierderea virginității, autobiografia lui Richard Branson, Afacerile, dezbrăcate și am găsit același stil de gândire și cam aceleași sfaturi utile pentru un angajator sau antreprenor. Dar de fiecare dată citesc cu plăcere ceea ce scrie pentru că îmi place cum gândește.

Întrebat care este cel mai înțelept lucru pe care l-a auzit, Branson a răspuns: ”Să caut doar ce este mai bun în oameni. Și, doar un prost nu se răzgândește”. Despre ce îl scoate din minți a spus: ”Negativismul. Oamenii care văd numai ce este mai rău în alții și genul paharului pe jumătate gol. Nu suport bârfa”.

El spune că, la cei patru P – persoane, produs, preț și promovare –  considerate adesea cheia unei afaceri de succes el ar adăuga Distracție, cu D mare.

Nu cunosc amănunte din interiorul companiilor Virgin (grup fondat de Branson) dar știu că dacă managerii își ascultă patronul cu siguranță principiile aplicate duc la un mod de lucru plăcut și performant. De exemplu, miliardarul din Marea Britanie spune că ”Oamenii înfloresc când sunt lăudați. De obicei nu au nevoie să li se spună când au greșit pentru că, de cele mai multe ori, știu și singuri”. Câți dintre șefii din România fac asta? Unii abia așteaptă să greșești ca să te zboare și să aducă altul în locul tău, pe mai puțini bani și fără experiență.

 

Sfaturi generale pentru companii:

În majoritatea companiilor oamenii sunt produsul vostru.

Firmele mici, energice, au avantaje surprinzătoare când înfruntă competitori mari și greoi. Tot ce trebuie să facă este să descopere punctele slabe ale gigantului și modul în care le pot specula.

Deși nu este suficient să fii bufon, dacă serviciile și produsele tale sunt excelente, faptul că îi faci pe oameni să zâmbească te ajută să-ți câștigi un loc în inimile și sufletele lor.

Întâlnirile directe și brainstorminguri sunt esențiale pentru succesul oricărei afaceri în creștere.

Nu e nimic rău în a face afaceri cu prietenii – de fapt, încurajez acest lucru. E important să creezi o atmosferă în care prietenii pot lucra împreună și în care prietenia înflorește. Petrecem cu toții o parte atât de mare din viața noastră de adulți la muncă, așa că trebuie să ne simțim bine.

Faptul că partenerul îți este și prieten nu este o scuză pentru a te face că nu observi anumite probleme.

Când nu am la îndemnână un carnețel, este de notorietate că îmi scriu pe mâini și pe brațe.

S-a dovedit că oamenii care lucrează într-un mediu prietenos, tolerant cu greșelile, și cărora li se permite să ia decizii despre cum să își facă treaba, ajung la cele mai bune soluții de servire a clienților.

Succesul în afaceri este cel mai bine reprezentat de faptul că ai creat sau nu ceva de care poți fi cu adevărat mândru – și dacă ai schimbat sau nu cu adevărat lucrurile pentru alții. Așa ceva mă trezește pe mine dimineața.

Cu cât ești mai activ și mai implicat, cu atât mai mult succes vei simți că ai. În afaceri, ca și în viață, ce contează este dacă faci ceva pozitiv.

Țineți minte următoarea statistică fundamentală: un client nemulțumit va vorbi cu zece oameni despre o problemă, în timp ce un client mulțumit va vorbi doar cu patru despre o experiență pozitivă.

 

Sfaturi pentru cei care vor să-și prezinte afacerea unui investitor:

Cunoaștem deja importanta strategie ”NTCP”: ”Nu te complica, prostule”. Este extrem de important să prezinți un plan clar, concis, pe care investitorii să îl înțeleagă cu ușurință și să-l repete în fața propriilor oameni. În timpul primei întâlniri evitați prezentările foarte complicate, pline de numere. Convingeți-i de viabilitatea conceptului: poți completa o bună parte din detaliile concrete în cea de-a doua reuniune.

Înainte de a întâlni un investitor, fă o cercetare: compania a mai făcut astfel de investiții? Când îți faci prezentarea, felul în care asculți poate fi la fel de important ca ceea ce spui. Fii atent la reacțiile interlocutorilor și răspunde-le dacă îți pun întrebări.

O licență sau o altă diplomă arată că ai dobândit calitățile și alte elemente necesare pentru începerea carierei. Dar obținerea acelei diplome este doar un prim pas și nu garantez în niciun fel succesul. Ai nevoie de o foarte bună etică a muncii și de determinare pentru a reuși – atât în afaceri, cât și în viață. Ai nevoie și de puțin noroc.

 

Sfaturi pentru ANTREPRENORI/angajatori:

Trebuie să-ți protejezi oamenii. Oamenii sunt cei care fac o companie să fie excepțională sau mediocră.

Antreprenorii și managerii care doresc să reușească privesc cu atenție aplicanții în vârstă.

Studiile au arătat că, în ciuda percepției populare, lucrătorii în vârstă au mai puține probleme cu absenteismul și cu punctualitatea decât angajații mai tineri dintr-o firmă; de asemenea, tind să manifeste mai mult angajament în muncă și mai multă loialitate față de angajator, ceea ce reduce neliniștea angajaților și costurile de angajare.

Angajarea de persoane în vârstă nu este numai recomandată; are și mult sens din punct de vedere economic.

Nu uita niciodată că depășirea situațiilor nefavorabile este pecetea unui antreprenor adevărat.

Succesul unui antreprenor înseamnă idei și excelență. Nu excelență măsurată în premii sau în aprobarea altor oameni, ci cea obținută atunci când explorezi ceea ce are lumea de oferit.

Dacă ești angajator, nu uita că disponibilizările sunt rele pentru afacere. Esența oricărei companii este talentul, expertiza și relațiile sale.

Restructurează-ți compania pentru a o face foarte mică, foarte specializată și foarte scumpă. Transform-o într-o operațiune de tip ”boutique”.

Fă ce îți place și entuziasmul tău se va transmite și celorlalți, asigurându-ți o echipă implicată și energică.

Angajații nu își vor asuma responsabilitatea pentru acțiunile lor dacă simt că sunt urmăriți în permanență de șefi.

O investiție în angajații voștri este o investiție în compania voastră.

Asigurați-vă că angajații voștri au uneltele necesare pentru a reuși. Pe termen lung, o companie înfloritoare se construiește pe relații, nu doar pe activitatea de bază.

Pentru un antreprenor, menținerea în formă și pauzele de la muncă nu sunt un moft, ci o necesitate: trebuie să-ți planifici sănătatea personală și condiția fizică în același fel în care îți planifici profiturile și creșterea.

Concentrându-te pe altceva – pe sport în cazul meu, obții o perspectivă asupra altor zone din viața ta, ceea ce te ajută să realizezi acel echilibru subtil muncă – timp liber.

Succesul în afaceri nu are nicio legătură cu profitul. Profitul este necesar pentru a investi în următorul proiect.

Banii sunt interesanți numai pentru ce îți permit să faci și să creezi.

Poți și trebuie să-ți faci timp atât pentru familie cât și pentru afaceri.

 

Explicațiile după coperțile cărții:

“Nu există o cale mai bună de a învăţa cum să reuşeşti în afaceri decât să înveţi din greşeli – ale tale sau ale altora. Am văzut adesea studii de caz în care se analiza cum şi de ce anumite companii au atins recorduri, şi-au crescut bugetele şi au reuşit dincolo de orice închipuire. Astfel de studii îşi au utilitatea lor, desigur, dar poveştile despre firmele care nu au mers foarte bine mă interesează în mod special. Învăţ mult mai multe din ele.

Unul dintre motivele pentru care companiile Virgin au avut succes de-a lungul anilor este acela că le permitem angajaţilor să facă greşeli – iar apoi să înveţe din ele. Din moment ce structura noastră managerială este total descentralizată, echipele noastre sunt provocate să conducă afacerile ca şi cum ar fi proprietatea lor. Am descoperit că acest lucru creează un grad ridicat de loialitate, devoţiune şi inovare. Când lucrurile merg prost, membrii echipei se simt atât de legaţi de companie încât îşi suflecă mânecile şi se pun pe treabă.” RICHARD BRANSON

“Proprietarilor de firme mici le este adesea greu să înveţe cum să gestioneze succesul. Când o firmă merge bine, mulţi patroni/directori generali încep să se axeze exclusiv pe creşterea profitului, indiferent de costuri – abandonând tot ce făcuse odată afacerea specială. De obicei, fondatorul se mută într-un birou mare la etaj şi nu mai pune deloc piciorul în fabrică. Angajaţii care au contribuit la succesul iniţial al companiei descoperă brusc că sunt ultimii care află ce se întâmplă şi că punctele lor de vedere nu mai sunt apreciate sau căutate.

Aşadar, încearcă să te asiguri că firma ta creşte într-un ritm adecvat şi, dacă este posibil, implică-ţi angajaţii în evoluţia ei. Dacă deţii o firmă mică şi te gândeşti la o extindere, spune-le tuturor angajaţilor despre planul tău – include-i pe toţi, de la şoferul de camion şi până la conducerea superioară – şi solicită-le contribuţia. Dacă este posibil, cel mai bine ar fi să analizaţi împreună detaliile extinderii, luând în considerare provocările care stau în calea angajaţilor şi incluzând corecţiile dorite de ei. Principalii câştigători vor fi clienţii, iar rezultatul final va fi cel dorit de toată lumea.” RICHARD BRANSON

RICHARD BRANSON este recunoscut pentru îndrăzneala şi apetitul de a iniţia afaceri noi. Din 1968 încoace a creat peste 360 de companii marca Virgin. A debutat cu o casă de producţie, Virgin Records, care promova artişti necunoscuţi, dar cu potenţial. Acum imperiul Virgin include cărţi de credit, linii aeriene, trenuri sau agenţii de turism. Nu trebuie omise companiile înfiinţate cu gândul la viitorul umanităţii şi la mediul înconjurător: Virgin Health Bank (banca de stocare a materialului genetic, prelevat din ombilicul nou-născuţilor) şi Virgin Fuels (companie al cărei obiect de activitate este descoperirea de combustibili alternativi). Afacerile sale sunt răspândite în Marea Britanie, Statele Unite, Australia, Canada, Asia, Europa şi Africa de Sud. De același autor la editura Publica au mai apărut: Screw it, let’s do it. Lecții din școala vieții (2009), Pierderea virginității (2010), Afacerile, dezbrăcate (2011) și Afacerile, pentru oameni (2012).

Got anything to say? Go ahead and leave a comment!