X
Va recomand sa cititi si..
Ganduri de la casa

Sunt atât de încântată de statul la casă și la ”țară” încât nu pot să aștept până se adună alte impresii. Nu am încă un colț de rai în grădină (de fapt nu am încă gard, tere...

Tu stii ”Cum sa livrezi fericire”?”

de Oana Grecea

Încă nu am auzit/ întâlnit în România compania care să și facă (dincolo de declarații) o cultură organizațională atât de mișto cum au creat fondatorii Zappos. Să-i tratezi pe alții așa cum ai dori și tu să fii tratat, cam așa aș defini pe scurt filozofia Zappos (site de pantofi și haine online, cumpărat de Amazon).

Cum să livrezi fericire (cu subtitlul Calea către profituri, pasiune, scop) este apărută la editura Publica și este cartea despre care vreau să scriu azi, și ca să vă conving poate că merită să o cumpărați, în funcție de interesele pe care le aveți. Scriu și ca să păstrez pentru mine ce mi-a plăcut din carte și ca un exercițiu de ordonare a ideilor.

cover_zappos

Haideți să vă spun cum mi-am început recenzia și documentarea la această carte. Încercând să testez serviciile Zappos. Și cum nu aveam chiar bani să comand, am intrat pe chat-ul lor, care e activ 24 de ore din 24. Am pus doar câteva întrebari simple – cum ar fi dacă livrează în România – și mi-au răspuns instant. Pentru că nu livrează la noi – Joey, zaponianul de serviciu – mi-a dat însă o listă lungă cu site-uri care fac acest lucru. Mi-a plăcut că cel cu care intri în legătură are și o scurtă prezentare a lucrurilor care îi plac și câteva date despre el, informații care ți-l fac parcă mai prietenos pe cel din spatele calculatorului. Mă întreb însă câți insomniaci nu i-or ține treji pe cei care lucrează acolo…

Revenind la filozofia lor cu servcii de calitate aș spune că dincolo de costuri e vorba și de companii așezate și cu businessuri pe termen lung cu care poți să colaborezi de la egal la egal. Și aici mă refer în special la firmele de curierat care ar trebuie să fie un partener real al companiilor cu vânzări online. În România dacă vrei să livrezi mai repede costă atât de mult încât profiturile tale sunt aproape inexistente. De fapt, mai repede înseamnă stocuri, ceea ce = investiții = bani.

Ca să rezum pe scurt despre ce este vorba în carte trebuie să spun că Tony Hsieh vorbește puțin despre parcursul său antreprenorial și apoi pune accent pe compania Zappos – unde este acționar alături de alți câțiva oameni – și unde livrează online oamenilor încălțăminte, haine și alte minuni. Doar că nu este un simplu site online, sunt o mie de mici chestii cu investiții mari care duc la fericirea clientului final care primește mai repede, mai personalizat și cu mai multe facilități coletul său. Când spun facilități mă refer la faptul că poate returna produsul fără costuri timp de un an de la cumpărare. De asemenea, dacă-și dorește o culoare inexistentă în ofertă compania se dă peste cap să aibă și acea culoare. Mici amănunte cu efecte wau.

tony hsieh - cum sa livrezi fericire_resize

Mi-am notat ca de obicei multe vorbe de duh din carte, unele aparținând lui Hsieh (se citeste Shay), altele diverșilor autori citați.

Gandhi spunea: ”Mai întâi te vor ignora, apoi vor râde de tine, apoi ți se vor opune, iar apoi vei câștiga”.

În prefață, Vlad Maior – blogger, spune că ce a reușit Tony Hsieh prin această carte a fost să descrie calea pe care el a parcurs-o către descoperirea fericirii în afaceri și în viață.

Am fost dintotdeauna un cititor pasionat. La Zappos, ne stimulăm angajații să citească volume din biblioteca noastră, pentru a-i ajuta să se dezvolte, pe plan personal și profesional. Sunt multe cărți care ne-au influențat modul de a gândi la Zappos și ne-au sprijinit să ajungem acolo unde ne aflăm azi”.

”Construiserăm împreună o afacere care combina profituri, pasiune și scop.”

Banii însemnau că, mai târziu în viață, voi avea libertatea de a face tot ce-mi doresc”.

”Uneori, simplu adevăr nu este de ajuns, iar felul cum îl prezinți e la fel de important că adevărul în sine”.

Fericirea absolută vine atunci când, pur și simplu te bucuri de viață. Îmi place cu adevărat să construiesc  și să fac lucruri care într-adevăr mă pasionează

”Experiențele sunt mai importante pentru mine decât lucrurile materiale”

A îndrăzni înseamnă să îți pierzi echilibrul pentru moment. A nu îndrăzni înseamnă a te pierde pe tine cu totul

Cum sa livrezi fericire,Zappos

”Un motiv foarte important pentru care ne-am atins obiectivul mai devreme a fost faptul că am decis să ne investim timpul, banii și resursele în trei domenii esențiale: relațiile cu clienții (ceea ce construiește brandul și determină reclama din vorbă în vorbă), cultura (care duce la formarea valorilor noastre cele mai importante) și pregătirea și formarea angajaților (care, într-un final duc la formarea angajaților).”

Cred că atunci când oamenii spun că urăsc să meargă la muncă luni dimineața, este pentru că știu că lasă o parte din ei acasă. De ce să nu te aștepți să vezi când îți provoci angajatul să-și aducă toate talentele la muncă și să-l răsplătești nu pentru că a lucrat ca toți ceilalți, ci pentru că și-a depășit limitele, pentru că a fost aventuros, creativ și cu mintea deschisă și a încercat lucruri noi?

”Întreabă-te: Ești pasionat în ceea ce privește compania? Ești pasionat de munca ta? Iubești ceea ce faci și pe cei cu care lucrezi? Ești fericit aici? Ești inspirat? Crezi în ceea ce facem și încotro ne îndreptăm? Este acesta locul potrivit pentru tine?”

”Oamenii nu se pricep să prevadă ce anume le aduce fericire în mod constant”.

Întrebarea pe care trebuie să v-o puneți este dacă într-adevăr credeți că ceea ce vă doriți să realizați vă va aduce fericirea mult visată”.

Fericirea se rezumă la patru lucruri: control perceput, progres perceput, interconectivitatea (numărul și profunzimea relațiilor tale) și viziune (să faci parte dintr-un lucru mai mare decât tine).

Studiile au arătat că angajații sunt mai productivi și că numărul de prieteni buni pe care îi are angajatul la locul de muncă este corelat cu gradul de implicare al angajatului!

Întrebări corecte în căutarea fericirii:

”Lucrați zilnic pentru a vă maximiza fericirea? Care este efectul concret al existenței voastre asupra cantității de fericire din lume, zi de zi? Care sunt valorile voastre? Ce anume vă pasionează? Ce vă inspiră? Care este scopul vostru în viață? Care sunt valorile firmei voastre? Care este scopul cel mai înalt al firmei voastre? Care este scopul vostru cel mai înalt?

”Este uimitor cât de multe lucruri poți duce la bun sfârșit dacă nu-ți pasă cine ia banii”.

Cum să livrezi fericire de Tony Hsieh este a doua carte din Co-Lecția de Antreprenoriat, un proiect al editurii Publica, susținut de UniCredit Țiriac Bank și promovat de revista Money Express.

 De pe coperțile cărții:

În Cum să livrezi fericire, Tony Hsieh, CEO-ul Zappos, ne împărtăşeşte lecţiile pe care le-a învăţat în viaţă şi în afaceri, de la începutul cu administrarea unei ferme de râme şi mai apoi a unei pizzerii, până la LinkExchange, Zappos şi multe altele.

Scrisă într-un ritm alert şi foarte pragmatic, cartea lui Tony ne arată cum o cultură organizaţională foarte diferită de cele tradiţionale reprezintă un model eficient de a atinge succesul şi cum, prin a căuta să-i faci fericiţi pe cei din jurul tău, te poate face mult mai fericit şi pe tine.

Plăteşte-i pe noii angajaţi cu câte 2.000 de dolari pentru a-şi scrie demisia.

Fă din customer service responsabilitatea întregii companii, nu doar a unui singur departament.

Concentrează-te asupra culturii organizaţionale şi transformă acest aspect în prioritatea numărul unu.

Foloseşte-te de rezultatele cercetărilor din ştiinţa fericirii în administrarea afacerii tale.

Ajută-i pe angajaţi să se dezvolte atât pe plan personal, cât şi pe plan profesional.

Caută să schimbi lumea.

A, da, şi încearcă să faci cât mai mulţi bani.

Sună nebuneşte? Toate acestea ţin de procedura standard de operare de la Zappos, retailerul online cu vânzări anuale de 1 miliard de dolari. După ce în 2009 a debutat ca cel mai bine plasat nou-venit în clasamentul anual al „Celor mai bune companii pentru care să lucrezi”, realizat de revista Fortune, Zappos a fost achiziţionat de Amazon.com, printr-o tranzacţie evaluată la peste 1,2 miliarde de dolari.

TOP 10 motive pentru care ar trebui să citiţi această carte:

  1. Doriţi să aflaţi modalitatea prin care Zappos a ajuns, în mai puţin de zece ani, să înregistreze vânzări anuale în valoare de peste 1 miliard de dolari.
  2. Doriţi să aflaţi calea pe care am urmat-o şi care m-a dus în cele din urmă la Zappos, precum şi lecţiile învăţate pe parcurs.
  3. Doriţi să învăţaţi din toate greşelile pe care le-am săvârşit la Zappos de-a lungul anilor, astfel încât afacerea pe care o administraţi să poată evita comiterea unora asemenea.
  4. Doriţi să înţelegeţi echilibrul real dintre profituri, pasiune şi scop atât în afaceri, cât şi în viaţa personală.
  5. Doriţi să construiţi o afacere şi un brand de cursă lungă.
  6. Doriţi să creaţi o cultură organizaţională mai puternică, care îi va face pe angajaţi şi colaboratori mai fericiţi, va determina o implicare mai mare a acestora şi va duce la o productivitate mai ridicată.
  7. Doriţi să le oferiţi clienţilor o experienţă mai plăcută, una care-i va face mai fericiţi şi va determina mai multă fidelitate din partea lor, generând astfel profituri în creştere.
  8. Doriţi să construiţi ceva special.
  9. Doriţi să vă simţiţi plini de inspiraţie şi fericire, în muncă şi în viaţă.
  10. Nu mai aveţi vreascuri pentru a aprinde focul în şemineu. Cartea aceasta este excelentă pentru a face acest lucru.

“Tony Hsieh e un tip isteţ. Pe bune. Este unul dintre cei mai inteligenţi şi mai preocupaţi lideri de afaceri ai epocii moderne. Această carte pătrunzătoare nu e doar o lectură plăcută. Este un minunat manual despre cum companiile secolului XXI creează în acelaşi timp valoare şi fericire.” Chip Conley, membru fondator şi CEO al Joie de Vivre Hospitality şi autor al cărţii Peak: How Great Companies Get their Mojo From Maslow

“Această carte este amuzantă, autentică, interesantă şi foarte utilă. La fel cum e şi Tony.” Seth Godin, autorul cărţii Triburi (Publica, 2010).

 

Iată o parte din conversația mea cu Joey, de la Zappos:

Joey: Hey there, Oana! Thanks for chatting it up with Zappos today! I’m Joey, like a baby kangaroo! I love coffee, punk rock, and trying to make the world a better place! I also enjoy puppies, and pizza! But, not in that order! I see your question and would be happy to help today!

Joey: There are several other online retailers that offer international shipping. Here are just a few options:

www.shoes.com; www.footlocker.com; www.konasports.com; www.sierratradingpost.com; www.shoeparlor.com; www.footnotesonline.com; www.bootbarn.com; www.bagginsshoes.com; www.Teva.com; www.JCPenney.com; www.Eastbay.com; www.thetannery.com; www.Birkenstock.com; www.BackCountryGear.com; www.Footsmart.com; www.shoebuy.com; www.converse.com; www.standardstyle.com; www.uggaustralia.com; www.ebags.com

Got anything to say? Go ahead and leave a comment!

'